Tractorpulling.nl wintertoer

 
Green Spirit team - Biervliet

Het Green Spirit team uit Biervliet (Zl.) rijd al jaren lang in de vrije klasse (A-Divisie) mee. Sinds 1990 rijd het team met de door Barenbrug gesponsorde gele Green Spirit IV in de 4,5 ton vrije klasse. Met deze machine heeft het team de nodige prijzen gewonnen, zowel nationaal als internationaal. Sinds 1997 reed het team ook met de Green Spirit V. Eerst ook geel en met één Rolls Royce Griffon, later met een extra Rover Meteor. Sinds de wedstrijd in Cadzand in 2005 was de tractor te zien in een rood jasje.
In de werkplaats is duidelijk te zien waarmee we hier van doen hebben: alles draait hier om V12’s. Het team rijd al jarenlang met de Rolls Royce Griffon rond (36,7 liter inhoud) en ook met de kleinere Rover Meteor werd gereden. Zo kan je in de werkplaats Griffons vinden in de volledige ‘wedstrijduitvoering’ maar ook in de originele behuizing zoals ze onder een vliegtuig hingen! De komende jaren kan het team dus nog wel even vooruit. Maar op den duur zal het eens op gaan raken. Daarom is men zuinig op de voorraad.


Deze winter is er veel te doen in de werkplaats, men had besloten een nieuw frame te bouwen om in de top te kunnen blijven presteren. Het oude frame is namelijk erg stijf, en dat is niet ideaal tegenwoordig. Een van de grootste nadelen is dat een tractor met een stijf frame niet kan ‘torderen’ en daardoor een achterwiel op kan lichten. Hierdoor verlies je erg veel grip en is het moeilijk om de tractor binnen de witte lijnen te houden. Daarom is het team begonnen met een nieuw frame te ontwerpen wat veel slapper is. Het nieuwe buizenframe is gemaakt van chroom-molybdeen en moet lichter zijn dan het vorige, aangezien er aardig wat buizen achterwege blijven. De motoren worden lager gemonteerd wat ook een betere balans op zal leveren.
Verder zal het frame uitgerust worden met een nieuwe crossbox die volgens de nieuwe ETPC regels is geconstrueerd. De afscherming aan de zijkant is maarliefst van 15 mm dik aluminium. Daar gaat veel tijd in zitten, en Ko de Regt kan het weten, hij maakt bijna heel de crossbox zelf. Wat gewicht betreft zal die niet veel minder wegen als de oude crossbox. Verder zal er ook een nieuwe reverser op de tractor worden gebouwd.
Er is wat de techniek betreft dus veel vernieuwing. Ook optisch zal de tractor wat veranderen; kleinere voorwieltjes, lager gemonteerde Griffons (die nu nóg verder naar voren gemonteerd gaan worden) en het nieuwe frame zal een kleine gedaanteverwisseling tot gevolg hebben. Ook een schuifplaat vooraan het frame zoals bijv. bij de IT Lambada zal misschien gemonteerd gaan worden.
De motoren krijgen natuurlijk hun jaarlijkse opfrisbeurt weer. In motorisch opzicht zal er niet zo gek veel veranderen.


Je ziet dus dat er nog veel moet gebeuren, want de bovengenoemde onderdelen zijn nog niet klaar. Het grootste gedeelte wordt in eigen huis vervaardigd, zelfs de tandwielen in de crossbox worden zelf gedraaid en gefreesd. Bepaalde onderdelen worden elders gemaakt d.m.v. een watersnijder. En dat kost tijd. De eerste wedstrijd in Stroe wordt een taaie opgave, maar áls het moet kan alles nog snel over gebouwd worden op het oude frame. Daar zit namelijk nog gewoon de achteras, rolkooi etc op.
Maar waar komt die klok, rolkooi en planetairbehuizing op het nieuwe frame dan vandaan? Die onderdelen komen van de Green Spirit V... De tractor die in 1997 het levenslicht zag heeft in Bettborn (Lux) zijn laatste run gemaakt. Het team kon niet 2 tractoren op topniveau houden, en dan schiet er een tractor bij in. Want de Green Spirit V had ook de nodige nieuwe delen nodig, en 2 tractoren vernieuwen is een bijna onmogelijke opgave. Het frame is verkocht naar Italië, waar het weer een nieuwe toekomst krijgt. Van de Green Spirit V zijn enkel nog de spatborden en de motoren overgebleven. Die Griffon kan dus in de reserve. De Meteor met 2 turbo’s zal ongetwijfeld op een andere tractor zijn vermogen kwijt gaan kunnen.

Zo kan het team zich dus volledig focussen op de Green Spirit IV zoals vroeger.


Berner Bits 'n Pieces - Beek

Daarna zijn we op bezoek geweest in Beek, een dorpje wat achter Arnhem bij de Duitse grens ligt. Het was het superstock team Bits ’n Pieces waar even een kijkje werd genomen.
Opvallend is trouwens dat de 2 tractoren van het team niet op dezelfde plek staan. De Hover-Track Bits ’n Pieces staat namelijk in Loosdrecht, waar het team ook vandaan komt. De Berner Bits ’n Pieces staat dus in Beek. Edwin Derksen is al begin jaren 90 lid van het Bits ’n Pieces team. Hij was toen monteur en had enkele malen gereden op de oude Magkal Bits ’n Pieces. Toen in 2003 de nieuwe Bits ’n Pieces light werd gepresenteerd werd Edwin Derksen rijder. Hij doet thuis het onderhoud aan de machine samen met Mark Boxstart. Zij zijn samen de drijvende kracht achter deze tractor van het Bits 'n Pieces team. Mark Boxstart rijdt trouwens ook standaard wedstrijden op zijn Fiat.


Toen de nieuwe machine in 2003 op de baan verscheen moest het team nog een jaartje wachten voor het echte werk begon, want hij mocht nog niet meerijden in de superstock. De Berner Bits ’n Pieces is namelijk een componententractor, en dat was nog niet toegestaan in 2003. Hij reed dus soms in de 3,5 ton vrije klasse mee, waar hij het niet verkeerd deed voor een ‘normale’ tractor... Het gewicht van de tractor zonder balansgewichten is slechts zo’n 2400/2500 kilo. De motorkap die gemonteerd is, is nog een origineel model die 2x zo zwaar is als de kap van de andere Bits ’n Pieces tractor. Die kap kan zo gekocht worden bij het team. Zo rijden Mr. Bean en John Deere (DK) met zo’n lichte Veldhuizen motorkap.
            Sinds 2004 was het dus een officiële superstock in de kleuren van hoofdsponsor Berner. In het begin was het zoeken naar de balans. ‘Zo’n componenten is zoveel anders dan een normale superstock, dat is wennen’ aldus Edwin Derksen. In 2005 begon het succesverhaal pas echt. De Berner Bits ’n Pieces won zo ongeveer alles wat er te winnen viel. We zullen zien of dit jaar weer zo zal worden. Het wordt nationaal ongetwijfeld makkelijker voor het John Deere team. Aangezien team van der Waal nog met een andere tractor bezig is, team Zapo er waarschijnlijk niet zal staan de eerste paar wedstrijden en de Hurricane ook nog op zich laat wachten is het wedstrijdveld flink uitgedund.
Er gaan geruchten dat er een nieuwe superstock van de fam. Kustermans op de baan gaat komen wat ook een componententractor is. De tractor van Piet Boer met een schroefcompressor mag voorlopig nog niet meedoen aangezien ‘setup’ niet aan de regels voldoet. Veel tractoren houden we niet over en dat is jammer voor de strijd in deze klasse.
Achter het huis van Edwin Derksen staat een fraaie werkplaats, naar eigen idee gebouwd en bied plaats voor de tractor en als het moet zelfs 2. Zo kan je er een draaibank en ook een freesapparaat vinden. De nieuwe Zapo heeft er ook een tijdje gestaan. Aan die machine heeft men de nodige uurtjes gespendeerd. Concurrentie wordt dus ook geholpen... Zo heeft het team bijvoorbeeld het frame gemaakt, de achteras in elkaar gezet en de nodige motoronderdelen gemonteerd en gemaakt voor de Zapo. Als ik er verder aan had gewerkt had de motor al gedraaid aldus Edwin. Dat bewijst weer eens hoe fanatiek de mannen zijn.
Voor hun eigen trekker zitten de mannen ook niet stil, zo is het inlaatspruitstuk veranderd voor Ahoy en is er het een en ander aangepast t.b.v. de nieuwe veiligheidsregels voor de turbo afscherming. Na het Gelredome is het blok uit elkaar gehaald en zijn er bijv. nieuwe cilinderbussen in gegaan. Het blok is erg betrouwbaar volgens Edwin. Want er is zo goed als niks gesneuveld in de 3 jaar diensttijd. Na het incident in Ahoy 2005 met de verkeerde brandstof moest men wel een hoop vernieuwen. Maar anders had men 3 jaar zonder noemenswaardige schade gereden, en dat is toch best knap als je zoveel vermogen maakt. Een groot voordeel is dat het team met bijna 2 identieke tractoren rijd. Toen er een krukas sneuvelde bij de ander, kon hij bij Edwin Derksen nog vervangen worden. Zo gaat dat bij tal van kleine dingetjes. Nu staat de machine alweer startklaar en op koninginnedag rijd het team een demo tijdens een wedstrijd in Noorwegen.



Een ander iets wat typerend is voor het team; de schroef waarmee je de turbodruk mee kan opschroeven wordt zelden aangeraakt. En als er iets wordt versteld, dan gaat de druk omlaag en niet omhoog. Er word dus best ‘safe’ gereden en zo zal de turbodruk lager liggen dan bij bijvoorbeeld het Clarke pulling team uit Engeland.
Toen de vraag werd gesteld of het team naar het EK zou gaan (moeten ze natuurlijk wel eerst mogen) werd er gelijk nee gezegd. Ze zien het niet zitten en een van de grootste concurrenten uit Engeland, het Clarke pulling team met hun Red Fever en Red Alert, heeft ook al gezegd niet te gaan. Het is dus te hopen dat er een oplossing komt voor de matige omstandigheden in Frankrijk voor de baan aldaar. 
Graag zouden ze de tractor in Amerika eens willen laten rijden, maar dat is nog helemaal niet zo gemakkelijk. Maar als ze er eens een demo kunnen rijden denken ze toch zeker in de top 10 te kunnen presteren.

Een prijzenkast moet nog gerealiseerd worden en dat wordt wel eens tijd ook. Wie o wie gaat dit team stoppen van het jaar? We gaan het zien...



Foto's en tekst: Michel Haak