Hypropullers nieuws


De Hypropullers hebben tegenwoordig een eigen site met daarop alle laatste informatie, uitslagen en tussenstanden: www.hypropullers.nl


22 december 2009:
Klik hier voor de foto's van de feestavond van 31 oktober 2009
24 november 2008:
De organisatie van de indoor Etten-Leur laat ook de 3,5 ton landbouwklasse rijden.

5 november 2008:
Zaterdag 1 november was de feestavond van de Hypropullers met daarbij de uitreiking van de prijzen voor de competitie. Ook was er de uitreiking van de "Hypropuller of the Year 2008". Dit jaar mochten de deelnemers en de functionarissen vooraf nominaties doorgeven met daarbij hun motivaties. Er waren uiteindelijk 4 genomineerden, te weten: Arjan van de Riet, Gebr de Beer, Leo Loos en Richard Sprenkels. Uit deze nominaties werd door de beschikbaarstellers van de grote beker gekozen wie de titel dit jaar zou krijgen. Zij kozen voor Arjan van de Riet uit Hoeven, meerijdend met een New Holland TS 110 in de 2,5 ton mega-sport. Enkele motivaties die genoemd werden: Heeft doorzettingsvermogen en laat zich niet gek maken door anderen; heel het jaar goed gepresteerd en op het laatst best veel pech gehad; veel stukken gehad en toch alle wedstrijden gereden; sportieve deelnemer die tegen zijn verlies kan; fanatiek, behulpzaam en meedenkend met de club; strijd heel hard voor de eerste plaats en blijft bij pech toch sympathiek; voorbeeld Hypropuller: niet praten maar doen. Arjan van de Riet mag zich dus "Hypropuller of the Year 2008" noemen.
Er was dit jaar ook een nieuwe uitreiking, namelijk die van een grote beker voor "Hypropuller wedstrijd van het jaar 2008". Ook hier mochten de deelnemers en functionarissen hun stem laten gelden. De bepaling voor de winnaar was hier dat de meeste stemmen gelden. De titel ging uiteindelijk naar de organisatie van de wedstrijd in Oud-Gastel. Hagestein eindigde op een tweede plaats, gevolgd door Made en Ossendrecht.
Na de prijsuitreikingen werd er nog tot halverwege de nacht doorgefeest, waarbij Sjaan en Corne Bastiaansen en Adrie Willemsen voor gezellige dansbare muziek zorgden. Uiteraard werden de Jupilers weer flink genuttigd.
Klik hier voor de foto's van de feestavond
2 november 2008:
Er kan weer aangemeld worden voor deelname aan de competitie van de Hypropullers in 2009. De meeste (huidige) competitierijders van 2008 hebben zich al aangemeld. Degene die dat nog niet hebben gedaan, die kunnen dat nu ook nog doen. Nieuw geïnteresseerde competitierijders kunnen zich dus nu aanmelden. Alle aangemeldde deelnemers krijgen in de loop van het nieuwe jaar (rond februari/maart 2009) een inschrijfformulier toegestuurd met daarop de competitiewedstrijden en nadere informatie zoals vernieuwde reglementen, maar dan moet je dus wel aangemeld staan.
Klik hier om je aan te melden voor de competitie van 2009.

Daarnaast kan er ingeschreven worden voor deelname aan de indoor in Manege 't Sander in Etten-Leur op zondag 28 december 2008. Om 11:00 uur begint daar de tweede indoor voor de competitieklassen van de Hypropullers + de 6,0 ton Agri-Sport, dit jaar aangevuld met deelnemers van buiten de competitie en mogelijk enkele standaardklassen. De huidige competitierijders van de Hypropullers hebben zich al aan kunnen melden voor deelname. Vanaf nu kunnen ook tractoren van buiten de competitie ingeschreven worden (bijvoorbeeld NTTO, Trekkerslep, TSTA, etc), zolang de tractor maar aan het reglement van de klasse(n) van de Hypropullers voldoet. Inschrijven kan tot uiterlijk 15 november aanstaande, waarna het aantal deelnemers geinventariseerd wordt en er bekend gemaakt wordt hoeveel standaardtractoren er nog kunnen rijden. Let op: Een uitlaatverlenging op de tractor is wel verplicht, want er wordt gereden met een roetfilter op de sleepwagen.
23 oktober 2008:
Klik hierboven op "2008" achter "Uitslagen Competitie" om de eindstand van de competitie van de Hypropullers te bekijken.
24 april 2008:
Klik hierboven op "Competitie deelnemers 2008" voor het overzicht van alle deelnemers aan de Hypropullers Competitie in 2008. Je zult zien dat er diverse deelnemers bij zijn gekomen. Voor 2007 waren er 49 aanmeldingen; voor 2008 zijn dat er maarliefst 59.
14 februari 2008:
Het Technische en Wedstrijdreglement 2008 van de Hypropullers is toegevoegd. Klik om dit in te zien in het menu hierboven op "Technisch reglement". De wijzigingen ten opzichte van het reglement van 2007 zijn met een gele kleur aangestreept. Enkele belangrijke wijzigingen:
  • op de wedstrijd moet de motor van de tractor uit zijn als er geen bestuurder op zit
  • voor 6 cilinder Volvo tractoren worden alleen de TD50, TD60, TD70 en TD71 motoren toegelaten, tot een maximum van 7 liter
  • in de 6 ton agri-sport mogen de tractoren geen opgesneden banden meer hebben
  • het woord "intercooler" is aangepast in "inlaatluchtkoeling", wat in de hypro-sportklassen verboden is
  • koppelingshuisafscherming in de hypro-sport en mega-sport klassen
  • de zitting op de tractor moet beveiligd zijn tegen achterover vallen
    26 november 2007:
    Zaterdag 17 november was de feestavond van de Hypropullers met daarbij de uitreiking van de prijzen voor de competitie. Deze avond vierde Sjaan Bastiaansen ook dat hij er alweer 25 seizoenen trekkertrek op heeft zitten. Hiervoor werd Sjaan uiteraard in het zonnetje gezet en ontving hij namens de Hypropullers een fraaie spiegel. Ook was er de uitreiking van de "Hypropuller of the Year 2007". Dit jaar mochten de deelnemers vooraf nominaties doorgeven met daarbij hun motivaties. Uit die nominaties werd door de beschikbaarstellers van de grote beker gekozen wie de titel dit jaar zou krijgen. Zij kozen voor Aart de With uit Hagestein, meerijdend met een Massey Ferguson 1080 in de 3,0 ton mega-sport. Enkele motivaties die genoemd werden: De afgelopen drie jaar heeft Aart geen enkele competitiewedstrijd gemist. Aart is de oudste deelnemer van de competitie (59) en hij wordt gewaardeerd omdat hij, ook bij mindere prestaties, altijd positief blijft denken. Aart de With mag zich dus "Hypropuller of the Year 2007" noemen.
    Halverwege de avond werd Bert de With uit Vianen nog even naar voren gehaald om hem de pechprijs van de organisatie Ossendrecht te overhandigen. Aldaar wist hij de Massey Ferguson 1155 niet binnen de lijnen te houden. Het bijbehorende t-shirt moest uiteraard direct aan. Op de wedstrijd in Etten-Leur was een soortgelijke trekpoging met de Massey Ferguson 1080. Dit werd dan nog even herhaald op het grote scherm, zodat iedereen er nog even goed naar kon kijken, om er mogelijk iets van te leren. Maar gelukkig lieten ze ook zien, dat het wel goed kan gaan met Bert achter het stuur.
    Na de prijsuitreikingen was er nog een optreden van de Brabantse zangeres Anita, waarna tot halverwege de nacht werd doorgefeest, waarbij de Jupilers flink genuttigd werden.
    Klik hier voor de foto's van de feestavond
    27 oktober 2007:
    Klik hierboven achter "Competitie" op "2007" om de complete uitslag van de Competitie van 2007 te zien. De kampioenen zullen gehuldigd worden op de feestavond van de Hypropullers op zaterdag 17 november 2007.
    22 oktober 2007:
    Er kan weer aangemeld worden voor de Competitie bij de Hypropullers in 2008. Iedereen die afgelopen seizoen al competitie reed en ook nieuwe deelnemers moeten zich via internet aanmelden voor de Competitie in 2008. De klassen in 2008 zijn (zoals het er nu naar uitziet) dezelfde als in 2007. In de Hypro-Sportklassen is het toegestaan om zonder hefdeksel/heflatten mee te rijden in de competitie.
    Klik hier voor het aanmeldingsformulier
    22 maart 2007:
    De deelnemers aan de competitie 2007 van de Hypropullers zijn bekend. Klik hierboven op "Competitie deelnemers 2007" voor het overzicht van de deelnemers en op welke wedstrijden ze rijden. Er zijn 19 competitiewedstrijden voor de Hypropullers, namelijk: Schijf, Zundert, Minderhout, Prinsenbeek, Made, Achtmaal, Hoeven, Nispen, Hagestein, Biest-Houtakker, Oudenbosch, Merksplas, Essen-Horendonk, Alphen, Rijsbergen, Wouw, Ossendrecht, Almkerk en Etten-Leur. Daarnaast zijn er nog een drietal Hypropullers demowedstrijden, te weten: Leende, Hoogeloon en Oosteind. Op demowedstrijden zijn geen punten voor de competitie te verdienen. Er komen mogelijk nog enkele demowedstrijden bij.
    11 februari 2007:
    De reglementen voor 2007 zijn bekend. Klik hierboven op "Competitie reglement" voor het competitie-reglement van 2007. Als je op "Technisch reglement" klikt, krijg je het wedstrijd- en technisch reglement 2007 te zien. De wijzigingen ten opzichte van 2006 zijn in de kleur geel benadrukt.
    17 december 2006:
    Op 26, 27 en 28 december is weer de Trucks Eindejaarsmarkt in de Brabanthallen in Den Bosch. Dit jaar zullen er weer demo's gegeven worden van truckpulling en enkele demo's van tractoren uit de Hypropullers Competitie. De demo's vinden plaats in de Baroniehal. Meer informatie over de Eindejaarsmarkt op: www.eindejaarsmarkt.nl. Het programma ziet er als volgt uit:
    Dinsdag 26 december
    11:00 uur
    13:00 uur
    15:00 uur
    17:00 uur
    Iveco Schouten
    Mad Men van Berkel
    De Manne van Janne
    Van Donselaar
    12:00 uur
    14:00 uur
    16:00 uur
    M25.06 - Jef Hermans - David Brown 1490
    M30.04 - Aart de With - Massey Ferguson 1080
    H45.03 - Hans Kester - Ford 9600
    H45.11 - Herman Graumans - Fiat 1000 S
    M45.06 - Marc Bouwmans - Massey Ferguson 1155
    M45.07 - Pieter de With - Massey Ferguson 1155
    Woensdag 27 december
    11:00 uur
    13:00 uur
    15:00 uur
    17:00 uur
    Iveco Schouten
    Mad Men van Berkel
    De Manne van Janne
    Veldhuizen
    Van Donselaar
    Versteeg
    12:00 uur
    14:00 uur
    16:00 uur
    M25.04 - Ronald Bartels - John Deere 2130
    M25.06 - Jef Hermans - David Brown 1490
    M35.02 - Daniel Godrie - Volvo BM 810
    M35.09 - Mark Lauwerijssen - John Deere 3650
    H45.03 - Hans Kester - Ford 9600
    Donderdag 28 december
    11:00 uur
    13:00 uur
    15:00 uur
    17:00 uur
    Iveco Schouten
    Mad Men van Berkel
    De Manne van Janne
    Veldhuizen
    Van Donselaar
    Versteeg
    12:00 uur M25.04 - Ronald Bartels - John Deere 2130
    M30.04 - Aart de With - Massey Ferguson 1080
    M35.02 - Daniel Godrie - Volvo BM 810
    M35.09 - Mark Lauwerijssen - John Deere 3650
    14:00 uur H45.03 - Hans Kester - Ford 9600
    M45.06 - Marc Bouwmans - Massey Ferguson 1155
    M45.07 - Pieter de With - Massey Ferguson 1155
    16:00 uur M25.04 - Ronald Bartels - John Deere 2130
    M30.04 - Aart de With - Massey Ferguson 1080
    M35.02 - Daniel Godrie - Volvo BM 810
    M35.09 - Mark Lauwerijssen - John Deere 3650
    H45.03 - Hans Kester - Ford 9600
    M45.06 - Marc Bouwmans - Massey Ferguson 1155
    M45.07 - Pieter de With - Massey Ferguson 1155


    23 november 2006:
    Er kan weer aangemeld worden voor de Competitie bij de Hypropullers in 2007. Iedereen die afgelopen seizoen al competitie reed en ook nieuwe deelnemers dienen zich via internet aan te melden voor de Competitie in 2007. Aanmelden kan tot uiterlijk 31 december 2006. De klassen in 2007 zijn dezelfde als in 2006, maar de benaming van Hobby-Sport wordt gewijzigd in Hypro-Sport. In andere delen van Nederland zijn ook Hobby-Sportklassen ontstaan die kwa reglement enigszins afwijken van de klassen zoals die nu bij de Hypropullers zijn. Vandaar dus de nieuwe benaming: Hypro-Sport.
    19 oktober 2006:
    Afgelopen zaterdag was de feestavond van de Hypropullers met daarbij de uitreiking van de prijzen voor de competitie. De hoofdsponsoren van de competitie werden in het zonnetje gezet en er was de uitreiking van de "Hypropuller of the Year". De deelnemers aan de competitie mochten uit 11 voorgeselecteerde deelnemers kiezen. Er waren 2 deelnemers waar erg veel op gestemd werd. Robin & Ronald wisten net niet de meeste stemmen te krijgen met hun John Deere 7810 in de 4,5 ton mega-sport. De titel ging met een klein verschil naar Ronald Bartels met zijn John Deere 2130 in de 2,5 ton mega-sport. Ronald mag zich, na het behalen van het kampioenschap, ook nog eens "Hypropuller of the Year 2006" noemen. Na de prijsuitreikingen werd er nog tot halverwege de nacht gefeest, waarbij de Jupilers flink genuttigd werden.
    Klik hier voor de foto's van de feestavond
    25 september 2006:
    De eindstand van de competitie is bekend. Klik hierboven op "2006" achter "Uitslagen Competitie" en je krijgt de uitslag van dit jaar te zien. De prijsuitreiking zal plaatsvinden op zaterdagavond 14 oktober aanstaande.
    28 augustus 2006:
    Inmiddels kent de competitie van 2006 al 4 kampioenen, namelijk:
  • 2,5 ton mega-sport: Ronald Bartels - Rucphen - John Deere 2130
  • 3,5 ton hobby-sport: Arjen de Beer - Oudenbosch - Fiat 850
  • 3,5 ton mega-sport: Jan Devue - Poppel - Valtra 8400
  • 4,5 ton hobby-sport: Hans Kester - IJsselstein - Ford 9600

    In de andere klassen is het nog erg spannend. Vooral in de 2,5 ton hobby-sport zal de kampioen pas op de laatste wedstrijd bekend zijn, aangezien de tussenstanden in die klasse erg dicht bij elkaar liggen. Elke misstap kan fataal zijn....
    Als je hierboven op "tussenstand 2006" klikt, kun je zien wat de tussenstand is. Degene met een groene kleur zijn kampioen. Degene met een kleur in de andere klassen kunnen nog kampioen worden. Zo zie je dat het in de 2,5 ton hobby-sport nog tussen 4 deelnemers gaat... Mis die laatste 3 wedstrijden dus niet...
    26 maart 2006:
    De deelnemers aan de competitie 2006 bij de Hypropullers zijn bekend. Klik hierboven op "Deelnemers competitie 2006" om te zien welke tractoren er allemaal deelnemen en welke tractoren er op welke wedstrijden zullen rijden.
    Ook het competitiereglement 2006 is toegevoegd. Klik hiervoor op "Competitie reglement".
    16 maart 2006:
    De 23 wedstrijden die in 2006 meetellen voor de competitie van de Hypropullers zijn de volgende:
  • zondag 9 april - Schijf
  • zondag 23 april - Leende
  • zondag 14 mei - Minderhout (B)
  • zaterdag 20 mei - Kruisland
  • donderdag 25 mei - Hoogeloon
  • zondag 28 mei - Zundert
  • zaterdag 10 juni - Made
  • zondag 18 juni - Achtmaal
  • zaterdag 1 juli - Hagestein
  • zondag 2 juli - Nispen
  • zondag 9 juli - Biest-Houtakker
  • zaterdag 15 juli - Oudenbosch
  • zondag 16 juli - Poppel (B)
  • zondag 23 juli - Merksplas (B)
  • zondag 30 juli - Essen-Horendonk (B)
  • zaterdag 5 augustus - Koudekerk a/d Rijn
  • zondag 6 augustus - Rijsbergen
  • zaterdag 12 augustus - Alphen (NB)
  • zondag 20 augustus - Wouw
  • zondag 27 augustus - Ossendrecht
  • zaterdag 2 september - Almkerk
  • zondag 10 september - Prinsenbeek
  • zondag 17 september - Etten-Leur

    Je ziet dat er een aantal datums verandert zijn in de kalender. Op dit moment wordt er hard gewerkt aan een vernieuwde site van de Hypropullers. Binnenkort zal de uitgebreide informatie op die site komen te staan.
    10 februari 2006:
    Het technisch reglement 2006 van de Hypropullers is gereed. Klik hierboven op "Technisch reglement" om het in te zien. Grote verschillen met het reglement van 2005 zijn onder andere de turbo in de Hobby-Sportklassen die nu vrijgegeven is. Ook zijn er meer mogelijkheden met de brandstofpomp in de Hobby-Sportklassen. Ook de veiligheidseisen zijn aangescherpt, zo is een brandscherm verplicht tussen de rijder en het motorcompartiment en moet de noodstop eerder in werking treden.
    19 januari 2006:
    Op woensdagavond 1 februari is er een vergadering voor de organisatoren die hebben aangegeven in 2006 de Hypropullers-competitie te willen laten verrijden. Hiervoor krijgt elke organisatie één dezer dagen een uitnodiging. Mocht dit onverhoopt niet zo zijn dan graag contact opnemen met Corné Bastiaansen: info@basrijs.nl.
    20 november 2005:
    Op 26, 27 en 28 december is weer de Trucks Eindejaarsmarkt in de Brabanthallen in Den Bosch. Zoals vorig jaar zal er weer een demo gegeven worden van truck-trek. Op dit evenement is er beperkt ruimte voor enkel demo-treks van sportklasse tractoren die het afgelopen seizoen in de Hypropullers competitie gereden hebben. De tractoren (en trucks) moeten wel een voorziening maken i.v.m. rookafzuiging, hierover volgt dan nog nader bericht. De tractoren dienen in de week voor het evenement aangevoerd te worden en kunnen op 28 december na het evenement of de dag daarna weer opgehaald worden. Diegenen die interesse hiervoor hebben kunnen zich hiervoor aanmelden tot uiterlijk 1 december aanstaande bij Corné Bastiaansen (info@basrijs.nl of 076-5963887). Geef dan tevens aan op welke dagen er eventueel gereden kan worden i.v.m. het opstellen van een programma. Afhankelijk van het aantal aanmeldingen zal er een selectie gemaakt worden.
    20 november 2005:
    Op zaterdag 26 november 2005 is weer de jaarlijkse NTTO keuringsdag. Op deze dag kunnen de betreffende onderdelen zoals koppelingen en schervendekens ter keuring aangeboden worden. De TVM-functionarissen van de NTTO zullen deze aan een kritische inspectie onderwerpen en indien in orde van een keurmerk voorzien. De Hypropullers kunnen vanaf 14.00 uur terecht bij Jac Luijken in Roosendaal.
    24 oktober 2005:
    Afgelopen zaterdagavond was de feestavond van de Hypropullers met de bijbehorende prijsuitreiking van de Competitie 2005. Alle kampioenen kregen ook de wisselbeker van FarmsBest Holland in handen. In vrijwel alle klassen was er een nieuwe kampioen. Alleen Hans Kester wist in de 4,5 ton hobby-sport zijn titel te prolongeren. De hoofdsponsoren van de Competitie, FarmsBest Holland en Basrijs, hadden voor dit jaar voor de uitreiking van "hun" Hypropuller of the Year ervoor gekozen om de deelnemers uit de Competitie van 2005 dit te laten bepalen. Er kon gestemd worden op de deelnemers die minstens 60% van de wedstrijden gereden hadden. De Hypropuller of the Year 2005 werd Eddie van Eekelen, die uitkomt in de 3,5 ton mega-sport met zijn International 1455. Uiteraard was de grote bokaal dan niet alleen voor zichzelf, maar ook voor het "team" achter de tractor. Naast de hoofdsponsoren, werden ook de sponsoren Deba Iveco, Verkeersschool Blom en Profile Tyrecenter van Oers nog op het podium geroepen en bedankt voor hun bijdrage in 2005. Nadat alle officiele gedeelten rond 23:30 uur afgerond waren, werd er nog flink doorgefeest tot in de vroege ochtend. Kortom: Weer een gezellige afsluiting van het afgelopen seizoen. De volledige uitslagen van de Competitie kun je bekijken door in het menu hierboven te klikken op "2005" achter: "Uitslagen Competitie". Uiteraard zijn er weer vele leuke foto's gemaakt.
    Klik hier voor de foto's van de feestavond
    24 september 2005:
    Nieuwe tractoren die in 2006 willen gaan deelnemen aan de competitie van de Hypropullers dienen zich uiterlijk 1 november 2005 aan te melden. Aanmelden kan via het formulier op deze site. De tractoren die in 2005 hebben deelgenomen aan de competitie van de Hypropullers hoeven zich niet meer opnieuw aan te melden.
    26 juni 2005:
    Om de 2 wedstrijden is er een nieuwe tussenstand voor de competitie.
    2 juni 2005:
    Vanwege diverse uitschrijvingen uit de pro-stock klassen en het geringe aantal wedstrijdaanmeldingen heeft het algemeen bestuur van Stichting de Hypropullers besloten om per 1 juni 2005 de pro-stock klassen niet meer in competitieverband te laten rijden. Inmiddels is de nieuwe stand van de FBH-Basrijs Competitie bekend, na de eerste 7 wedstrijden. De beste 4 resultaten tellen mee voor de tussenstand.
    12 mei 2005:
    Na 5 competitiewedstrijden in de FBH-Basrijs Competitie is de eerste tussenstand opgemaakt. Van deze 5 wedstrijden zijn de beste 3 meegerekend. Klik hierboven op "Stand 2005" om de tussenstand te bekijken.
    15 maart 2005:
    De deelnemerslijst voor de FBH-Basrijs Competitie 2005 is toegevoegd. Klik daarvoor in het menu hierboven op "Deelnemers 2005". Onder iedere wedstrijd staat vermeld welke wedstrijd de betreffende deelnemers rijden; daar staat een "1" vermeld. In de loop van het seizoen kunnen aanmeldingen wijzigen, bijvoorbeeld doordat een tractor defect of nog niet klaar is.
    1 maart 2005:
    De toerenmeetsensoren voor de (nieuwe) deelnemers (degene die ze besteld hadden) aan de FBH-Basrijs Competitie zijn gearriveerd bij Firma Basrijs. Ze kunnen aldaar afgehaald worden, maar bel dan wel even van tevoren: 06-10199564. Als je nog niet betaald hebt voor de sensor, kun je dat direct bij Basrijs doen.
    14 februari 2005
    Het technische reglement 2005 is toegevoegd. Klik hierboven om het in te zien. In het geel staan de wijzigingen ten opzichte van het reglement van 2004.
    26 januari 2005:
    Op zaterdag 12 februari is de laatste keuringsdag voor koppelingen van tractoren die meerijden in de FBH-Basrijs Competitie. De keuringen vinden plaats van 9:00 uur tot 12:00 uur bij Jac Luijken (06-22905299) aan de Slaaistraat 4 in Roosendaal. Dit is de laatste mogelijkheid om de koppeling te laten keuren. Van tractoren waarbij de koppeling dan niet gekeurd is, wordt verwacht dat die voorzien zijn/worden van een koppelingsafscherming. Let op: Dit geldt alleen voor de Pro-Stock en de Mega-Sportklassen.
    4 december 2004:
    Omdat de truckpulling demonstratie op de Trucks Eindejaarsmarkt dit jaar verreden zal worden met de Hyproslee zullen dit jaar enkele tractoren uit de FBH-Basrijs competitie ook op dit evenement een demo geven. De Trucks Eindejaarsmarkt vindt plaats op 26, 27 en 28 december in de Brabanthallen in 's Hertogenbosch. De Pulling demo's zullen gegeven worden op een 80 meter baan in de nieuwe hal van de Brabanthallen. Er zal steeds elke dag om het uur een demo gegeven worden. De tractoren zullen twee keer in actie komen en wel steeds om 13.00 en 15.00 uur. Voor meer informatie zie www.eindejaarsmarkt.nl
    Klik hier voor de foto's van de prijsuitreiking/feestavond van 23 oktober 2004
    16 november 2004:
    Op zaterdag 27 november is de jaarlijkse NTTO-keuringsdag. Deelnemers van de FHB/Basrijs Competitie kunnen vanaf 14.00 uur terecht bij Jac Luijken in Roosendaal. Deze NTTO keuring is vereist voor:
  • Vliegwielen, koppelingen en drukplaten van alle pro-stock tractoren en de mega-sport tractoren die zonder koppelingsafscherming rijden.
  • Belhousings voor pro-stock en mega-sport tractoren.
  • Schervendekens voor pro-stock tractoren.
    28 oktober 2004:
    Adgelopen zaterdag werden de kampioenen van de FBH-Basrijs Competitie 2004 gehuldigd. Klik hierboven op "2004" om de definitieve uitslag van 2004 te bekijken. Daarnaast was er nog een nieuwe trofee uit te reiken, namelijk die van "Hypropuller of the Year 2004". Deze titel ging naar Gert Stessens uit Retie (B). Deze (fikse) trofee zal jaarlijks uitgereikt gaan worden aan een deelnemer uit de Competitie om een bepaalde prestatie in de ruimste zin van het woord. Binnenkort volgen foto's van deze avond.
    22 oktober 2004:
    De uitreiking van de bokalen voor de FBH-Basrijs Competitie 2004 zal plaatsvinden op zaterdagavond 23 oktober vanaf 20:00 uur bij de Firma Basrijs in Rijsbergen (Watermanseweg 2). Tevens zal de "Hypropuller of the Year 2004" bekend gemaakt worden. De (vrijwillige) entree bedraagt € 10,-. Bij deze feestavond kan iedereen, onder het genot van een pilsje, weer ideeen uitwisselen en zal er gezellige muziek gedraaid worden.
    8 september 2004:
    Om te inventariseren hoeveel deelnemers we kunnen verwachten in de FBH-Basrijs Competitie voor 2005 is het noodzakelijk om je voor 1 oktober 2004 aan te melden. Ook de huidige rijders dienen zich opnieuw aan te melden. Dat kan door op deze site een formulier in te vullen. Klik hiervoor bovenin op "aanmelden 2005", vul het formulier in en klik op de knop verzenden. Deelnemers die in 2 klassen willen inschrijven voor de Competitie, kunnen het formulier 2 maal invullen. Afhankelijk van het aantal aanmeldingen voor 2005 zal bekeken worden welke deelnemers er allemaal kunnen rijden.
    Er zullen enkele wijzigingen zijn in de klassenverdeling. De 3,5 ton giga-sport wordt opgewaardeerd tot een 3,5 ton Pro-Stock. Deze (nieuwe) klasse heeft dezelfde limieten en veiligheidseisen als de Pro-Stock bij de NTTO, behalve de bandenmaat die bij FBH-Basrijs vrij zal zijn. Tractoren die binnen de huidige giga-sport rijden, kunnen onder die condities blijven rijden in de 3,5 ton Pro-Stock. Dan komt er nog een nieuwe klasse bij, namelijk de 4,5 ton Pro-Stock. Deze klasse heeft dezelfde limieten en veiligheidseisen als de 3,5 ton Pro-Stock, maar dan een afwijkende motorinhoud. Hierdoor zal de 5,5 ton mega-sport verdwijnen. Dan schijnt er nogal veel interesse te zijn voor een 2,5 ton hobby-sport. Als deze klasse er komt dan zullen dezelfde regels gelden als voor de 3,5 ton hobby-sport, maar dan met als limiet een motorinhoud van 4,5 liter. Deze laatste klasse wordt alleen geintroduceerd als er voldoende interesse voor is en dat dan niet ten koste gaat van andere competitie-klassen. De klassen voor 2005 zullen er dan alsvolgt gaan uitzien:
  • 2,5 ton hobby-sport
  • 3,5 ton hobby-sport
  • 4,5 ton hobby-sport
  • 2,5 ton mega-sport
  • 3,0 ton mega-sport
  • 3,5 ton mega-sport
  • 4,5 ton mega-sport
  • 3,5 ton pro-stock
  • 4,5 ton pro-stock
    29 augustus 2004:
    De laatste tussenstand voor de FBH-Basrijs Competitie staat inmiddels weer op de site. Er komen dan nog wel 2 wedstrijden, maar de uiteindelijke uitslagen blijven bewaard tot op de feestavond in oktober (om het spannend te houden). Maar de echte rekenaars, rekenen natuurlijk zelf uit wat ze uiteindelijk geworden zijn in de Competitie. In de laatste 2 wedstrijden moeten er nog 4 kampioenen bekend worden, want de 3,5 ton hobby-sport, 3,5 ton giga-sport, 3,5 ton mega-sport en 4,5 ton mega-sport zijn nog steeds niet beslist. Deze klassen kunnen tot de laatste wedstrijd nog spannend blijven....
    16 augustus 2004:
    Inmiddels zijn er weer 2 kampioenen bekend geworden. In Rijsbergen heeft Richard Dams de 5,5 ton Mega-Sport op zijn naam weten te schrijven. In Poppel heeft Marius Aarts afgelopen weekend de titel weten binnen te halen in de 3,0 ton Mega-Sport. In de andere klassen zal het nog minimaal 2 wedstrijden spannend blijven.
    2 augustus 2004:
    Jawel, de eerste 2 kampioenen in de FBH-Basrijs Competitie zijn bekend. Door de overwinning van Marius Aarts in de 2,5 ton Mega-Sport in Alphen heeft hij die klasse op zijn naam weten te schrijven met zijn Case MX 100 C. Daarnaast werd later die dag Hans Kester kampioen in de 4,5 ton Hobby-Sport. Dit ondanks dat hij (van de competitie-deelnemers) een tweede plaats behaalde met zijn Ford 9600. Aankomende zaterdagavond in Rijsbergen kunnen de volgende kampioenen alweer bekend worden.
    19 juli 2004:
    De tussenstand voor de FBH-Basrijs Competitie is weer bijgewerkt. Klik hiervoor in het menu hierboven op "Tussenstand 2004". In deze tussenstand zijn de resultaten van de 14 verreden wedstrijden verwerkt, waarbij de beste 7 resultaten meetellen. Alhoewel het al wel mogelijk was, is er in nog geen enkele klasse een kampioen. (Iemand die 11 wedstrijden wint is vrijwel zeker kampioen). Aankomend weekend kunnen er wel 2 kampioenen ontstaan, namelijk Richard Dams in de 5,5 ton Mega-Sport en Hans Kester in de 4,5 ton Hobby-Sport. In alle andere klassen duurt het wat langer voordat de kampioen bekend is.
    28 mei 2004:
    Er is besloten om regel D5 van het competitie-reglement nog voor dit seizoen aan te passen. Deze regel gaat over de puntentelling. Het getal 30 wordt verlaagd naar 20. Bij deelnemers in een finale die meer dan 20 meter van de winnaar af zitten, telt de laatst gereden F.P.. Dit komt voor alle deelnemers gunstiger uit kwa punten.
    11 mei 2004:
    De resterende toerenmeetsensoren zijn binnen voor de Competitie rijders. Deze zijn af te halen bij de Firma Basrijs in Rijsbergen. Graag wel even van tevoren bellen naar Basrijs als je het setje komt halen (076-5961220). Als je dus nog geen sensor op je tractor gemonteerd hebt, dan wordt je verzocht deze z.s.m. af te halen en te monteren op de tractor, zodat op de eerstvolgende competitiewedstrijd alle tractoren voorzien zijn van het nieuwe toerenmeetsysteem.
    10 mei 2004:
    De eerste tussenstand van de FBH-Basrijs Competitie 2004 is bekend. Deze tussenstand is gebaseerd op de eerste 4 wedstrijden, waarbij de beste 2 resultaten per deelnemer telt. Klik hierboven op "Tussenstand 2004" om de tussenstand te bekijken.
    6 april 2004:
    Het heeft even geduurd, maar (een deel van) de toerenmeetsensoren zijn binnen. De levering wilde niet vlotten en inmiddels zijn er zo'n 45 gereed. Vanaf nu kunnen de competitie-deelnemers dus een setje (sensor, kabel en stekker) komen afhalen bij de Firma Basrijs aan de Watermanseweg in Rijsbergen. Graag wel even van tevoren bellen naar Basrijs. Deelnemers die de eerste 3 competitiewedstrijden nog niet zullen rijden, wordt via deze weg gevraagd om het setje nog niet af te halen, omdat er nog niet voldoende setjes aanwezig zijn. Via deze site wordt je zo spoedig mogelijk op de hoogte gesteld als de rest ook binnen is.
    22 maart 2004:
    Er zijn nog een aantal deelnemers van de FBH-Basrijs Competitie 2004 die nog geen pasfoto van zichzelf en/of de 2e rijder hebben ingeleverd. Deze foto's zijn nodig voor de toegangspasjes die gemaakt worden voor de competitiewedstrijden. Pasfoto's kunnen tot 3 april opgestuurd worden; alleen dan kun je in het bezit komen van een toegangspasje. De pasfoto's kunnen gestuurd worden naar:
    Gert-Jan Dekker; Oude Heijningseweg 3; 4794 RJ Fijnaart. Of naar:
    Esther Fijneman; Helsedijk 81; 4797 SJ Willemstad
    16 maart 2004:
    De deelnemers aan de FarmsBest Holland Basrijs Competitie 2004 zijn bekend. Deze staan in het overzich als je hierboven op "Deelnemers 2004" klikt. Als er een "1" staat dan betekent dat dat de deelnemer op die wedstrijd aanwezig zal zijn. Het totaal aantal competitiedeelnemers is gedaald van 57 naar 47. Dit heeft grotendeels de oorzaak dat diverse tractoren niet meer in 2 klassen, maar in slechts 1 klasse competitie willen rijden en vanwege het feit dat enkelen de overstap hebben gemaakt naar de Superstandaard of Hotstock bij de ITTC.
    Inmiddels is ook het Competitiereglement 2004 op de site gezet.
    2 maart 2004:
    Aanstaande zaterdagochtend, 6 maart, is er de mogelijkheid voor de deelnemers uit de FBH-Basrijs Competitie om de koppeling van de tractor te laten keuren. Er zijn diverse deelnemers die zich hiervoor aangemeld hadden. Het keuren van de koppelingen vind plaats bij Firma Basrijs aan de Watermanseweg 2/a in Rijsbergen vanaf 9:00 uur 's morgens tot 12:00 uur 's middags. Ook als je niet had aangemeld om de koppeling te laten keuren, kun je wel gewoon komen met de koppeling.
    10 januari 2004:
    Het Basrijs-reglement voor 2004 is zo goed als af. Er zijn diverse zaken in veranderd, met name op het gebied van de veiligheid. In de Hobby-Sport zullen de tractoren een heupgordel, dodemansgashendel en een noodstop moeten gaan monteren en in de mega- en giga-sport moeten de tractoren voorzien worden van een motorafscherming en koppelingsafscherming. Alle details staan in het reglement. Klik hierboven op "wedstrijdreglement", dan krijg je het volledig te zien en kun je het desgewenst uitprinten. In het geel en onderstreept staan alle wijzigingen ten opzichte van 2003.
    Het schema met de klassenspecificaties is ook anders opgsteld.

    Op zaterdag 10 april zal er een keuringsdag voor alle Competitie-tractoren zijn bij Manege 't Sander in Etten-Leur. Alle tractoren worden verwacht daar aanwezig te zijn om een algehele technische keuring te ondergaan. Binnenkort volgt de precieze uitnodiging, maar de rijders kunnen op deze manier de datum al vastleggen. Op deze dag zal ook het nieuwe toerenmeetsysteem getest worden op de tractoren.
    Binnenkort zal er een datum gepubliceerd worden dat er koppelingen gekeurd kunnen worden, dat zal op een andere dag zijn, waarschijnlijk eind februari of begin maart.

    12 november 2003:
    Stichting de Hypropullers heeft weer veel vergadert over het Basrijs-reglement. Het staat in de planning om onder andere de volgende wijzigingen door te voeren:
  • de motorkap van de trekker mag in de hobby-, mega- en giga-sportklassen niet merkvreemd zijn.
  • elektronisch geregelde brandstofsystemen worden in de hobby-, mega- en giga-sportklassen verboden.
  • de ballastgewichten van de tractoren (alle klassen) mogen niet boven de achterspatborden bevestigd zijn.
  • de tractoren moeten aan de voorkant een aanhaakpunt hebben om weg te kunnen slepen.
  • in de mega-sportklassen wordt een motorafscherming verplicht, die bestaat uit degelijk bevestigde zijplaten van minimaal 2 mm staal langs de motor die alle draaiende delen afschermt.
  • in de mega-sportklassen wordt een koppelingshuis afscherming verplicht, die bestaat uit een stalen afscherming van minimaal 10 mm dikte rondom het koppelingshuis. Minimaal vanaf 5 cm voor het vliegwiel tot 7 cm na de koppelingsas waar het druklager op bevestigd is. Een goedgekeurde schervendeken met certificaat als afscherming is ook toegestaan. Deze regel is niet verplicht voor tractoren waarbij vliegwiel, koppeling en drukplaat gekeurd zijn.
  • bij tractoren die een kruis in het uitlaat moeten hebben: bij uitlaatpijpen met een grotere diameter dan 120 mm moet er een extra kruis bij onder 45° t.o.v het eerste kruis.

    Volgende week zal in de algemene rijdersvergadering het volledige nieuwe reglement kenbaar worden gemaakt.
    Klik hier voor de foto's van de prijsuitreiking
    26 oktober 2003:
    Gisteravond vond de uitreiking van de wisselbekers plaats in de diverse FBH-Basrijs Competitieklassen. De volledige uitslag staat inmiddels op de site. Zie bovenin het menu. Later deze week volgen de foto's.
    10 oktober 2003:
    Voor mogelijkheid tot deelname aan de FBH-Basrijs-Competitie 2004 kan nog aangemeld worden tot 20 oktober a.s.
    Een overzicht met aanmeldingen krijg je als je in het menu hierboven op "Aanmeldingen 2004" klikt.
    30 september 2003:
    Het seizoen voor de FBH-Basrijs Competitie zit er weer op. Op zaterdag 25 oktober zal de prijsuitreiking plaatsvinden van de Competitie en dus de kampioenen worden gehuldigd. Tot die tijd wordt de einduitslag niet bekend gemaakt via deze site. Meer informatie over de prijsuitreikingsavond via: 076-5961220.
    Op dit moment wordt er alweer flink nagedacht over het aankomende seizoen, zoals de reglementen (competitie en wedstrijd) en vooral de veiligheid. Om in 2004 (wederom) in aanmerking te kunnen komen voor deelname aan de competitie is het noodzakelijk dat je je uiterlijk 20 oktober 2003 aanmeld voor deelname. Ook de huidige rijders dienen zich opnieuw aan te melden. Dat kan door op deze site een formulier in te vullen. Klik hiervoor bovenin op "aanmelden 2004", vul het formulier in en klik op de knop verzenden.
    Er is sprake geweest dat de 5,5 ton Mega-Sport geen competitie-klasse meer zou zijn in 2004. Er is toch gebleken dat er deelnemers zijn die dit erg vervelend vinden. Vandaar dat besloten is om eerst na te gaan hoeveel deelnemers zich aanmelden voor 2004 en daarna te beslissen of de klasse in competitie-verband blijft rijden. Om op een wedstrijd een betere verdeling van de klassen te krijgen is tevens besloten dat de 5,5 ton Mega-Sport op iedere wedstrijd als eerste klasse verreden wordt!!! De volgorde van de competitie-klassen zal op iedere wedstrijd dan alsvolgt worden:
    1. 5,5 ton Mega-Sport
    2. 2,5 ton Mega-Sport
    3. 3,5 ton Hobby-Sport
    4. 3,0 ton Mega-Sport
    5. 3,5 ton Mega-Sport
    6. 4,5 ton Hobby-Sport
    7. 3,5 ton Giga-Sport
    8. 4,5 ton Mega-Sport
    Er zal dus altijd begonnen worden met de 5,5 ton Mega-Sport en afgesloten worden met de 4,5 ton Mega-Sport.
    Let op: Vergeet je dus niet aan te melden voor 2004!!!
    24 mei 2003:
    Het Basrijs-reglement heeft even op zich laten wachten, maar staat nu eindelijk op de site. De "grootste" veranderingen ten opzichte van 2002 staan hieronder op een rijtje:
  • Een trekpoging die binnen de 30 meter gestopt wordt mag overgedaan worden. (was eerst 20 meter).
  • In de Hobby-Sportklasse moet de complete originele hefinrichting aanwezig zijn.
  • In de Hobby-Sportklasse mogen de tractoren alleen zijn voorzien van een turbo met een kleine voet (45 x 85 mm).
  • In de Hobby-Sportklassen bepalen motor en brandstofpomp het type van de tractor; het carterpan en cilinderkoppen moeten origineel zijn.
  • In de Mega- en Giga-Sportklassen moeten de behuizingen tussen motor en achterbrug origineel aan elkaar passen. Als de motor en versnellingsbak met een tussenas verbonden zijn moet het origineel bij elkaar horen.
  • Tractoren mogen niet meer in verschillende klassensoorten deelnemen. Een tractor rijd of in de standaardklasse, of hobby-sport of mega-sport of giga-sport.
  • Tractoren mogen geen verbinding tussen de hefarmen of steigerbegrenzers meer hebben die een gevaar of belemmering zijn voor het aanpikken.
  • De trekhaak van de tractoren (ook in de standaardklasse) moet minimaal 45 cm vanaf hart achterwiel aangehaakt worden.
    20 mei 2003:
    Omdat er te weining aanmeldingen zijn voor Kruisland (ca. 20) is in overleg met de organisatie van Kruisland besloten om toch geen Mega- en Giga sport te verrijden en zal de Hyproslee toch niet aanwezig zijn. Er is wel afgesproken dat de wedstrijd in Kruisland voor 2004 in de competitie ingepland zal worden. Diegene die zich voor deze wedstrijd wel aangemeld heeft en alsnog wil rijden moet even zelf contact opnemen met Vic Kustermans tel. 0167-532649. Dan wordt je wellicht bij de gewone sportklasse ingedeeld.
    6 mei 2003:
    Afgelopen week is de Hyproslee gevraagd om ook in Kruisland te komen rijden op zaterdagavond 24 mei. Deze wedstrijd zal niet voor de competitie meetellen, maar de organisatie zou het wel leuk vinden als er veel competitie-rijders zouden komen rijden. Deelname aan de Mega- en Giga-Sportklassen is gratis. Aanmelden kan bij Firma Basrijs (lieft per fax) via 076-5963887. Deelnemers voor de Hobby-Sportklassen kunnen op vrijdag 16 mei inschrijven op de (extra) inschrijfavond.
    10 april 2003:
    Het Competitie-reglement voor 2003 is op de site toegevoegd. In dit nieuwe reglement is opgenomen dat nieuwe deelnemers in maximaal 1 klasse kunnen inschrijven voor de competitie. Verder moeten nieuwe deelnemers voor 2004 zich vroegtijdig aanmelden bij de Stichting de Hypropullers om te voorkomen dat de hoeveelheid competitie-rijders te groot wordt. Op dit moment is er een maximum van 65 competitie-deelnemers vastgesteld voor de Mega- en Giga-Sportklassen, terwijl er dit jaar "slechts" 59 staan ingeschreven. De puntentelling is ongewijzigd gebleven, maar er zal vaker een tussenstand op de wagen van Basrijs gezet worden voor de deelnemers voor de duidelijkheid. Binnenkort komt het nieuwe technische reglement 2003 van Basrijs op de site te staan.
    28 december 2002:
    De Competitie die afgelopen jaar beter bekend was als de Basrijs-Competitie heeft een uitgebreidere naam gekregen. Vanaf 2003 mogen we het de "Farms Best Holland-Basrijs-Competitie" noemen. De namen van de 2 sponsors zijn dus in de naam verwerkt. Farms Best Holland leverde al de wisselbekers voor de Competitie, maar die naam werd nauwelijks gebruikt op de wedstrijden en op deze site. Vandaar dat gekozen is voor deze nieuwe naam.
    Stichting de Hypropullers heeft besloten om de Competitie "op slot" te zetten. Afgelopen maand waren er zoveel (nieuwe) aanmeldingen voor de Competitie, dat het onmogelijk is om deze allemaal in competitieverband mee te laten rijden. Er is besloten dat alle nieuwe aanmeldingen voor 2003 wel Competitie kunnen rijden, maar dan in slechts 1 klasse (voor de deelnemers: de lichtst ingeschreven klasse). Dit geldt voor zowel de Hobby-Sport als de Mega-Sport.
    Vanaf 2004 kan niemand "zomaar" mee gaan doen aan de Competitie. Nieuw geinteresseerden moeten schriftelijk aan Stichting de Hypropullers laten weten dat ze met een tractor in een bepaalde klasse mee willen gaan doen. Verder is er een maximum aantal deelnemers voor de Competitie in de toekomst vastgezet op 65 inschrijvingen (Mega- en Giga-Sport). Voor 2003 zijn er nog 67 inschrijvingen, maar dit aantal zal in 2004 weer op 65 liggen. Zeker als er nieuwe aanmeldingen zijn voor 2004, zullen er dus deelnemers van de Competitie van 2003 "af moeten vallen". Stichting de Hypropullers is nog bezig met een goede selectieprocedure, maar dat de prestatie van het seizoen 2003 daarin mee gaat tellen staat vast.
    Uiteraard is het niet leuk om deelnemers buiten de Competitie te zetten en buiten de Competitie te laten rijden, maar het is onmogelijk om voor meer dan 70 tractoren een Competitie voor Mega- en Giga-Sport op te zetten. Er zijn namelijk nog diverse organisaties met 1 baan en de lokale standaardklassen moeten ook gewoon verreden worden.
    Ook in de Hobby-Sport zal een bepaalde selectieprocedure moeten komen om het aantal Competitie-deelnemers binnen de perken te houden. Hierbij zal de prestatie in de Competitie van 2003 zeker mee gaan tellen.
    Om een goed puntenaantal te kunnen behalen is het belangrijk dat je veel wedstrijden van de Competitie rijdt, maar minimaal de helft van de wedstrijden. Zodra er meer en definitiever nieuws is, dan kun je dat hier lezen.
    23 november 2002:
    Voor het seizoen 2003 worden een aantal wijzigingen in het Basrijs-reglement doorgevoerd. Zo wordt het vrijwillig stoppen binnen 20 meter verlengd naar 30 meter. Verder veranderen een paar zaken voor de Hobby-Sportklassen. In deze klassen mag geen gebruik meer worden gemaakt van een turbo met een grote voetmaat, alleen de kleine voetmaat (45 x 85) is toegestaan. In deze klassen wordt de complete originele hefinrichting naar alle waarschijnlijkheid ook verplicht gesteld. Net als bij de NTTO geldt vanaf 2003 ook bij Basrijs de regel dat industrie- en vrachtwagenmotoren niet toegestaan zijn als ze niet eerder als tractormotor zijn geleverd.
    Tractoren mogen in 2003 niet meer in verschillende klassensoorten rijden. Dus niet "Landbouw en Hobby-Sport" of "Hobby-Sport en Mega-Sport" of "Mega-Sport en Giga-Sport". Tevens is het niet meer toegestaan om een dwarsverbinding te hebben tussen de hefarmen of de steigerbegrenzers, zodra het een gevaar of belemmering is voor het aanpikken. Verder is het in de landbouwklassen niet meer toegestaan om je trekhaak korter dan 45 cm uit hart achteras te monteren.
    De verwoording van de trekhaken wordt ook aangepast, zodat tractoren in lichtere klassen niet zo een heel erg zware trekhaak hoeven te maken. Voor de Sportklassen waarbij een noodstop verplicht is gaat gelden dat deze in werking moet gaan treden bij een maximale trekkracht van 20 kg.
    In de Competitie gaan ook een aantal zaken veranderen. Zo gaan de inschrijvers voor de Hobby-Sportklassen voor het inschrijven 10 euro betalen, waarvoor ze vaste startnummers krijgen. Ze moeten nog wel steeds inschrijven voor de wedstrijden en daar inschrijfgeld betalen. Nieuw is ook dat de stichting de Hypropullers aan de hand van de aanmeldingen bepaald wie er wel en niet mee mogen doen met de Competitie. Er wordt gehoopt dat iedereen mee kan doen, maar er is een grens gesteld die niet overschreden mag worden. De Competitie lijkt zijn succes te overgroeien.
    Dan is er een regel aangepast dat er meer wedstrijden meetellen, want er hoeven maar 2 aanmeldingen te zijn en de wedstrijd telt al mee voor de Competitie. Voor het bepalen van de einduitslag telt de helft van het aantal wedstrijden. Deelnemers die minder dan de helft van het aantal wedstrijden rijden worden automatisch uitgeschreven voor de Competitie. Tot slot is de puntentelling iets aangepast door bij de formule in regel D2 en D3 in plaats van 15 het getal 5 te gebruiken. Dit om deelnemers die een F.P. halen iets minder te bevoordelen bij degene die dit niet halen.
    Binnenkort verschijnt het complete wedstrijdreglement en Competitie-reglement op de site.
    10 november 2002:
    Deelnemers die in het seizoen 2003 Competitie willen rijden bij Basrijs dienen zich op 20 november definitief aan te melden op de rijdersvergadering in Etten-Leur als zijnde geinteresseerd. Deelnemers die niet aanwezig kunnen zijn maar wel geinteresseerd zijn moeten zich voor 20 november definitief aanmelden via deze site. Je kon je al eerder aanmelden, maar dat was een voorlopige inventarisatie, waarbij diverse deelnemers nog niet zeker wisten of hun creatie in 2003 al wel op de baan kon verschijnen. Mocht je dus in 2003 mee willen rijden met de Competitie dan moet je dus 20 november naar Etten-Leur komen of het formulier op deze site voor 20 november invullen. Doe je dit niet, dan is de kans groot dat je niet meer mee kunt doen met de Competitie, vanwege de overtollige belangstelling. Dit geldt ook voor de huidige deelnemers van de Competitie, want die moeten zich ook opnieuw aanmelden.
    22 oktober 2002:
    Op woensdagavond 20 november is er om 20:00 uur een rijdersvergadering voor de Basrijs-Competitie 2003 (Hypropullers-Competitie). Deze bijeenkomst vindt plaats in de kantine van mini-camping de "Menmoerhoeve" aan de Zundertseweg 66 in Etten-Leur. De (aangemelde) competitie-deelnemers hebben/krijgen een schriftelijke uitnodiging. Overige belangstellenden voor deelname aan de competitie of deelname aan de sportklassen zijn ook van harte welkom. Zowel het wedstrijdreglement als het competitiereglement komen aan de orde.
    24 september 2002:
    Ja, dat hadden jullie natuurlijk gedacht. Nee, de einduitslag wordt pas bekend gemaakt op de feestavond van de Basrijs-Competitie in oktober. En er kan gezegd worden, dat er door de wedstrijd van Etten-Leur nog de nodige verschuivingen hebben plaatsgevonden in de Top 3's van de verschillende klassen. Als je de tussenstand tot en met de wedstrijd in Ossendrecht nog eens na wil kijken, klik dan in het linkermenu onder "Kampioenschap" op "Basrijs.
    De naam van de Basrijs-Competitie gaat veranderen. Door de RijdersCommissie is een stichting opgericht, genaamd "De Hypropullers". Deze naam zal dan ook gebruikt gaan worden voor de Competitie, namelijk de "Hypropullers-Competitie".
    6 juli 2002:
    De Basrijs-Competitie lijkt een steeds groter aantal deelnemers aan te trekken. Om nu alvast voor te kunnen bereiden op het seizoen 2003, zou de Basrijs-Commissie graag willen weten welke personen er allemaal interesse hebben in deelname aan de Competitie van 2003, voor zowel de Hobby-, de Mega- als de Giga-Sportklassen. Dit geldt dan alleen voor deelnemers die dit jaar nog niet in de Competitie meerijden. Nieuwe deelnemers (voor 2003) dienen zich zo spoedig mogelijk aan te melden bij Bert de With, dat kan per e-mail: bert@tractorpulling.nl, per fax: 0848-312369 of per telefoon: 06-51853715. Deelnemers die zich al een keer bij iemand hebben aangemeld, moeten dit nu dus opnieuw doen.
    Deelnemers die dit jaar Competitie rijden, maar volgend jaar naar een andere klasse willen verhuizen, met een andere tractor gaan rijden, of niet meer voor de Competitie willen rijden, moeten dit ook melden bij Bert de With.
    Om de Hobby-Sportklassen geen kopie te laten zijn van de Mega-Sportklassen in 2003 wil de Basrijs-Commissie de regels voor deze klassen gaan aanscherpen. Zo was het al verplicht om met de originele brandstofpomp te rijden, dat blijft zo. Nu komt er nog bij dat de uitlaatvoet van de turbo aan een limiet gesteld zal gaan worden. Deze maat zal 45 x 85 mm zijn, de kleine maar van de turbo's, gemeten tussen hart van de gaten van de voet. Verder zal het voor 2003 verplicht gesteld worden dat de complete hefinrichting, inclusief hefarmen, werkend aanwezig moeten zijn.
    14 mei 2002:
    Er is overleg geweest tussen de RijdersCommissie van Basrijs en de organisatie van het Power Weekend in Made. De RijdersCommissie heeft besloten dat de wedstrijd in Made ook gaat meetellen voor de Basrijs-Competitie. Deze wedstrijd komt er dus extra bij en wel op zaterdagavond 8 juni, naast de A-divisie van de NTTO. Uiteraard worden de klassen gewoon voor de Hyproslee gereden. De volgende dag, zondag 9 juni, is de competitiewedstrijd in Prinsenbeek. De wedstrijd in Made begint rond 17:00 uur en zal rond 22:00 uur afgelopen zijn. Tussendoor worden er ook nog andere klassen gereden. Nu is het de bedoeling dat alle deelnemers van de Basrijs-Competitie laten weten of zij wel of niet kunnen/willen rijden in Made op de zaterdagavond. Dat kan bij Bert de With (06-51853715) of Corne Bastiaansen (076-5961220). Ook als je niet kunt komen rijden horen we dat graag. Let wel, de wedstrijd in Made gaat dus gewoon meetellen voor de Competitie.
    In Axel wil de organisatie de 4,5 ton Mega-Sportklasse laten rijden als demoklasse, maar niet voor de competitie. Als je in deze klasse wilt meedoen, kun je dit ook weer laten weten aan Bert de With (06-51853715) of Corne Bastiaansen (076-5961220).
    Op de wedstrijd in Zundert bleken de nieuwe toerenmeters echt goed te werken. Bij slechts 4 tractoren waren de toeren niet te meten en dat lag aan de manier waarop koker/sticker bevestigd waren. Kortom: Het toerenmeten tijdens de trekpoging kan als geslaagd gezien worden. In Zundert niet voor iedereen, want de grens werd in sommige gevallen overschreden. Er is besloten om dit in Zundert nog door de vingers te zien, omdat de toerenmeters voor het eerst dit jaar echt goed en constant werkten. De volgende wedstrijd is er geen tolerantie meer en is overschrijding van de grens een onverbiddelijke diskwalificatie. Let op bij het afstellen van je toeren, want in sommige situaties kan de tractor belast net zoveel toeren maken als onbelast. Je bent gewaarschuwd.
    9 april 2002:
    Er is een inschrijfstop gezet op de Basrijs-Competitie 2002 voor de Mega-Sportklassen. Normaal gesproken is het mogelijk om in het seizoen zelf nog in te schrijven, nu is door de RijdersCommissie besloten geen nieuwe deelnemers meer aan te nemen, vanwege het grote aantal deelnemers wat is ontstaan. Wel kunnen nieuwe deelnemers zich aanmelden voor de Competitie van 2003, of deze deelnemers dan in 2003 mee kunnen doen aan de Competitie wordt besloten door de RijdersCommissie. Deelnemers die toch graag in de Mega-Sportklassen mee willen rijden dit jaar kunnen zich uiteraard wel individueel aanmelden bij de verschillende organisatoren.
    Vanwege te weinig aanmeldingen wordt de Mega-Sportklasse 2,5 ton niet verreden in Hoogeloon en Leende en de 3,0 ton Mega-Sportklasse 3,0 ton niet in Hoogeloon.
    De RijdersCommissie van de Basrijs-Competitie wil de regels voor de Hobby-Sportklassen voor het jaar 2003 aanscherpen. Dit om te voorkomen dat deze klassen gaan lijken op de Mega-Sportklassen. Dit zal in overleg gebeuren met de huidige rijders in die klassen. Er wordt in ieder geval gedacht aan het aanwezig laten zijn van een compleet werkende hefinrichting aan de tractor. In overleg met de deelnemers zal er komend jaar verder over besloten worden.
    Tot slot is besloten om in Rucphen-Schijf alle tractoren die zijn aangemeld voor de Competitie technisch te keuren. Dit gebeurd door de mensen van de RijdersCommissie. Er is gebleken dat veiligheid hoog in het vaandel staat en dat daar goed op gecontroleerd moet worden. Bij deze ook het verzoek aan alle deelnemers van de Basrijs-Competitie om in Rucphen-Schijf uiterlijk 10:30 uur aanwezig te zijn en het liefst eerder.
    6 maart 2002:
    De deelnemers van de Basrijs-Competitie 2002 zijn bekend. Waren er vorig jaar 59 aanmeldingen, dit jaar zijn het er 2 minder, namelijk 57. Elders op deze site kun je zien welke deelnemers zich allemaal hebben ingeschreven voor de Basrijs-Competitie en op welke wedstrijden deze deelnemers allemaal gaan rijden. Bij de wedstrijden die ze rijden staat een "1", bij de wedstrijden die ze wel willen gaan rijden, maar waar ze nog geen vervoer voor hebben staat een "0". Verder zijn ook de deelnemers voor de Competitie voor de Hobby-Sportklassen vermeld in dit overzicht.
    Deelnemers die de competitie hebben verlaten zijn: Arjan van Sprundel, Peter Bogers, Ronny van de Ven, Wim de Groot, Robin Verbocht, Jorg Moors, Eddy de Weerdt, Johan Vergouwen en Marc Franken. Van Marc Franken is bekend dat hij bezig is met een nieuwe machine, die waarschijnlijk pas aan het einde van dit seizoen klaar zal zijn, dus die vinden we niet terug in de lijst met Competitie-deelnemers.
    Er zijn wel weer een aantal nieuwe aanmeldingen:
  • Carl Smets met een Fiat 1300
  • Onno de Ruijter met een Ford 9600
  • Manus/Henri Versluis met een International 1086
  • William de Vos met een International 1455
  • Mark Pesselse met een International 1246
    Verder zijn er nog een aantal die van klasse veranderd zijn of van merk, zoals Bart Botermans die met een Zetor 12011 zal gaan rijden.
    18 februari 2002:
    Zondagmiddag 24 februari is het om 14:00 uur inschrijven voor de Basrijs-Competitie 2002. Hier volgt wat nadere informatie:
  • Inschrijven voor de Mega- en Giga-Sportklassen kost 75 euro per deelname, waarmee de Rijders Commissie eenieders inschrijfgelden betaald voor de wedstrijden. (Nieuwe deelnemers betalen 10 euro extra)
  • Deelnemers van de Mega- en Giga-Sportklassen hoeven geen inschrijfgeld meer te betalen op de wedstrijden zelf.
  • Inschrijven voor de Hobby-Sportklassen kost 2 euro per deelname, waarvoor je een kokertje en een sticker krijgt voor de toerenmeter.
  • Deelnemers voor de Hobby-Sportklassen betalen nog steeds het inschrijfgeld aan de wedstrijdorganisaties.
  • Je moet op 24 februari al laten weten op welke van de volgende wedstrijden je wilt gaan rijden in 2002: Rucphen/Schijf, Leende, Best, Hoogeloon, Zundert, Oudenbosch, Prinsenbeek, Hagestein, Hoeven, Nispen, Biest-Houtakker, Merksplas, Essen, Rijsbergen, Alphen (NB), Wouw, Ossendrecht en Etten-Leur.
  • Wil je bij nader inzien toch nog af- of aanmelden voor een bepaalde wedstrijd dan moet je dat uiterlijk een maand voor de wedstrijd doen bij Bert de With per e-mail: bert@tractorpulling.nl of via 06-51853715
  • Neem op 24 februari een kopie van het verzekeringspolis van je tractor mee.
  • Het nieuwe Competitie-reglement kun je vinden in het linkermenu onder "kampioenschap", als je klikt op "basrijs".
    5 februari 2002:
    Het nieuwe Basrijs-reglement was al enige tijd klaar, maar stond nog niet op de site. Opmerkelijke veranderingen zijn het wegvallen van de Vierwielaangedreven klassen en de komst van de Hobby-Sportklassen. Verder zijn er wat limiteringen aangepast in de Landbouwklassen. Met de komst van de Hobby-Sportklassen is het dit jaar dus niet meer toegestaan om met opgesneden of afgeschuinde banden mee te rijden in de Landbouwklassen. Deze tractoren kunnen door de betreffende organisatie direct doorverwezen worden naar de Hobby-Sportklassen. Een klasse dus, die net iets verder gaat dan de Landbouwklasse en die ervoor zorgt dat de "echte" landbouwtractoren ook weer gewoon mee kunnen doen in de Landbouwklassen.
    Verder is er dit jaar wel een verplichting gekomen voor een dodemansgashendel, noodstop en heupgordel in de Mega-Sportklassen.
    Het complete Basrijs-reglement kun je downloaden als je in het linkermenu onder "informatie" kiest voor "reglementen".
    13 november 2001:
    Afgelopen maandag vond een bijeenkomst plaats in Etten-Leur met alle Sportklasse rijders. Deze bijeenkomst werd geleid door de Rijderscommissie van de Basrijs-Competitie. Kees Oomen verzorgde een korte terugblik op het afgelopen seizoen met enkele wetenswaardigheden. Vervolgens stonden het wedstrijdreglement en het Competitie-reglement centraal. In overleg met alle rijders is het een en ander besloten.
    Er zullen 2 klassen worden toegevoegd aan de Basrijs-Competitie en wel de nieuwe Hobby-Sportklassen 3,5 ton en 4,5 ton. Deze nieuwe klassen onderscheiden zich van de Landbouwklassen doordat in die klassen opgesneden banden toegestaan zijn. In de 3,5 ton mogen maximaal 4 cilinders turbo met 5,5 liter en de complete hefinrichting dient compleet te zijn. Dat laatste geldt ook voor de 4,5 ton, maar daar mogen 6 cilinders met turbo in met maximaal 7 liter. In deze klassen mogen de tractoren maximaal 2700 toeren draaien, wat ook tijdens de trekpoging gemeten zal worden. Verder is de turbo vrij en zal de brandstofpomp uiterlijk origineel moeten zijn. Dit is een concept, in overleg met de rijders in die klasse, zou daar nog vanaf geweken kunnen worden.

    Verder zijn er enkele aanpassingen in het wedstrijdreglement voor 2002:
    De Mega- en Giga-Sportklassen rijden 's morgens geen proeftrek meer, maar zullen alleen nog 's middags rijden. Deelnemers dienen dan om 11:00 uur aanwezig te zijn op een wedstrijd. De eerste deelnemer in iedere klasse heeft een proeftrek en hij/zij mag dan beslissen of deze trekpoging overgedaan wordt, als de sleepwagen in dezelfde afstelling blijft staan.
    In de Mega-Sportklasse tot 3000 kg worden 5 cilinders met turbo ook toegelaten, zolang ze maar onder de 5,5 liter blijven. Door de komst van de Hobby-Sportklassen is het in 2002 niet meer toegestaan om in de landbouwklassen te rijden met opgesneden banden. Dat geldt ook voor tractoren, waarbij de banden slechts iets afgeschuind zijn of waar de kammen aan de achterkant zijn gesneden, waardoor de nok grotendeeld verdwenen is. Deze deelnemers worden vanaf 2002 dus verbannen naar de Hobby-Sportklassen. In de Landbouwklassen zijn dan alleen nog maar "echte ongesneden" banden toegestaan.
    Voor de Hobby-Sportklassen worden een goed werkend toerentalmeetpunt, kruis in het uitlaat en volledige uitlaatturbo afscherming verplicht.
    Voor de Mega-Sportklassen worden een heupgordel, noodstop en dodemansgashendel verplicht.

    Aanpassingen in het Competitie-reglement:
    De Competitie wordt naast de Mega- en Giga-Sportklassen ook verreden voor de Hobby-Sportklassen.
    Inschrijven voor de Competitie voor de Mega- en Giga-Sportklassen kost tussen de 60 en 75 euro (wordt later bekendgemaakt). Deelname aan de Competitiewedstrijden wordt dan gratis. Kortom de deelnemers kunnen dan een jaar lang rijden voor erg weinig geld.
    Inschrijven voor de Competitie voor de Hobby-Sportklassen kost 10 euro, maar zij dienen nog wel gewoon in te schrijven op de wedstrijden.
    Bij de inschrijving op zondag 24 februari dienen alle deelnemers een kopie van de verzekeringspolis van de tractor aan de Commissie te geven.
    Aan het begin van het seizoen zal op deze site vermeld worden, welke deelnemers op welke wedstrijden rijden. Mocht iemand toch wel/niet aanwezig kunnen zijn dan dient hij/zij dat uiterlijk 1 maand voor de wedstrijd kenbaar te maken aan de webmaster.
    Deelnemers aan de Competitie kunnen niet meedoen in andere klassen op een wedstrijd, zoals landbouwklassen of lokale sportklassen.
    Het aantal wedstrijden wat telt wordt verkleind naar de helft van het aantal tellende wedstrijden, afgerond naar beneden. Hierdoor kan een gedeelde eerste plaats ontstaan. Dan geldt voor deze deelnemers dat 1 wedstrijd extra wordt geteld.
    Een deelnemer die de wisselbeker van Farms Best Holland 3 maal achtereen weet te winnen, mag deze houden, zolang het gaat om dezelfde tractor en dezelfde deelnemer, zonder dat er van startnummer gewisseld is.

    De Rijderscommissie van de Basrijs-Competitie wordt uitgebreid met 2 personen van de Hobby-Sportklassen. Er vervalt 1 persoon uit de Mega-Sportklassen. De Rijderscommissie bestaat uit de volgende personen: Jos Deijkers, Leo Loos, Marc Franken, Corne Rombouts, Addie Hendrickx, Gerry Leijten, GertJan Dekker, Esther Fijneman, Walter Pelkmans, Hanno de Beer, Arian de Ruijtter, Evert van Oers, Bert de With, Corne Bastiaansen, Kees Oomen en Martin van Dijck.

    Er is nog gesproken over de toekomst van de diverse klassen. Er is een voorstel gedaan om de 5,5 ton Mega-Sport te verlagen naar 5,0 ton Mega-Sport en deze dan eventueel te limiteren tot 9,0 liter. Hierdoor zullen er enkele deelnemers bijkomen in deze klasse, maar misschien dat er ook deelnemers afvallen, die niet aan het gewicht kunnen komen. Dit zal dus opgenomen worden voor 2003.
    6 november 2001:
    Vanwege wegwerkzaamheden in Etten-Leur klopt de routebeschrijving voor de Basrijs-vergadering van maandag 12 november a.s. in de Menmoerhoeve niet helemaal. Vandaar hier de nieuwe routebeschrijving:
    Neem op de A58 afslag 18. Bij de verkeerslichten ga je linksaf. Op de rotonde linksaf de Couperuslaan inrijden. Volgende rotonde rechtdoor. De rotonde daarna ook rechtdoor. Je rijdt dan op de Rijsbergseweg. Vervolgens ga je de derde weg rechts de Klappenberg in. Aan het einde van deze weg ga je linksaf de Zundertseweg in. De Menmoerhoeve vind je aan dan al snel aan de rechterkant van de weg (nummer 66).
    16 oktober 2001:
    De uitreiking van de prijzen voor de Basrijs-Competitie vindt plaats op zaterdagavond 20 oktober a.s. vanaf 20:00 uur bij Firma Basrijs in Rijsbergen, tijdens de feestavond.
    Verder is er een algemene vergadering voor de sportklasse deelnemers op maandagavond 12 november, aanvang 20:00 uur. Op deze vergadering wordt het afgelopen seizoen geevalueerd en de reglementen en adviezen opgesteld voor het volgende seizoen. Deze bijeenkomst vindt plaats in de kantine van mini-camping de "Menmoerhoeve" van de Familie van Dijck aan de Zundertseweg 66 in Etten-Leur. Ken je mensen die van plan zijn om volgend seizoen sportklasse te gaan rijden en belangstelling hebben voor deze bijeenkomst, zij zijn ook van harte welkom. Ben je verhindert, maar wil je omtrent een aantal zaken toch je inbreng geven, stuur een e-mail met eventuele opmerkingen of suggesties naar de webmaster. Let op: Deze bijeenkomst is ook bedoeld voor deelnemers van de kilo-sportklasse in Etten-Leur en die interesse hebben om hierin te gaan rijden. Deze klassen zullen wellicht toegevoegd worden aan de Basrijs-Competitie.
    12 september 2001:
    Om de spanning erin te houden zal de uitslag van de Basrijs-Competitie pas bekend worden gemaakt tijdens de feestavond bij Basrijs. Deze vind in oktober plaats. Daarna zal de uitslag pas op deze site verschijnen.
    De wedstrijd in Etten-Leur van 23 september ziet er een beetje anders uit dan de andere Basrijs-wedstrijden. De gemeente heeft namelijk een vergunning gegeven, waarbij de gemeente pas na 10:00 uur mag beginnen met de wedstrijd. Tevens moet de wedstrijd voor een bepaald tijdstip afgelopen zijn. Dit heeft tot gevolg dat er geen proeftreks zullen worden gereden. Er is dus voor elke deelnemer maar 1 trekpoging, waarbij de F.P.'s nog een finale rijden.
    12 juli 2001:
    Deelnemers aan de Basrijs-Competitie dienen vanaf de wedstrijd in Biest-Houtakker een koker op hun tractor te hebben, die op zo'n manier bevestigd is, dat de sticker-toerenmeter tijdens de trekpoging de toeren kan meten. Op het moment dat het koker er niet op zit, telt de wedstrijd voor die deelnemer niet mee voor de competitie. Als er geen koker op zit moet er gemeten worden met de toerenteller op de verstuiverleiding. Als de toeren dan boven de 3000 uitkomen volgt diskwalificatie van de wedstrijd. Alle deelnemers hebben nu kans genoeg gehad om hun toeren goed af te stellen. Op het moment dat de sticker-toerenmeter tijdens de trek op 3001 of meer komt, volgt diskwalificatie van de betreffende wedstrijd.
    Er zijn een aantal rijders om technische redenen (trekhaak) gewaarschuwd op voorgaande wedstrijden. Zodra dit niet is aangepast zal de sleepwagenbemanning de tractor niet aanhaken op de eerstvolgende wedstrijd.
    Deelnemers die nog mee willen doen in Essen (Belgie), Rijsbergen en/of Alphen dienen zich zelf nog even aan te melden bij de betreffende organisatie(s). Voor de wedstrijden na Alphen wordt geprobeerd iets centraals te regelen m.b.t opgeven voor de Mega-Sportklassen, hiervoor zullen de deelnemers op de wedstrijd in Biest-Houtakker bij elkaar geroepen worden.
    De vorige keer is gemeld dat deelnemers met vervoersproblemen zich konden melden bij Kees Oomen. Dit blijft zo, maar we zouden ook willen vragen aan deelnemers die vervoer over hebben, dit ook te melden bij Kees Oomen. Dus ga je naar een wedstrijd en heb je plek over, meldt het even: 0162-683009.
    In het reglement van de Basrijs-Competitie staat dat de deelnemers een kopie van de verzekeringspolis van hun tractor moeten sturen naar Martin van Dijck voor 1 augustus. Dit is door vele deelnemers nog niet gedaan. Het verzoek is, om dit z.s.m. te doen. Je kunt de kopie ook persoonlijk aan Martin geven of eventueel aan Corne Bastiaansen. Je mag het ook faxen naar Corne: 076-5963887.
    De Basrijs-Sportklasse-Commissie adviseert de deelnemers om een noodstop op hun tractor te bouwen. Het is dit jaar nog niet verplicht, maar wel wenselijk. Naar alle waarschijnlijkheid zal een noodstop volgend jaar wel verplicht zijn in de Mega-Sportklassen.
    7 juni 2001:
    De rijderscommissie van Basrijs is weer bij elkaar geweest en daar zijn een paar zaken uitgekomen, die via deze weg bekend worden gemaakt:
  • Deelnemers van de Basrijs-Competitie die mee willen doen in Biest-Houtakker (15 juli) en/of Merksplas (22 juli) moeten dat uiterlijk dit weekend (9/10 juni) melden bij Corne Bastiaansen: 076-5961220. Voor de andere wedstrijden van de competitie moeten de deelnemers gewoon zelf inschrijven.
  • Er is een maximum ingesteld voor het aantal deelnemers per klasse aan de competitie. Dit maximum aantal is 20. Indien er meer belangstellenden zijn voor deelname aan de competitie dan wordt dat overlegd in een vergadering van de rijderscommissie.
  • Deelnemers die met vervoersproblemen zitten om met hun tractor op een wedstrijd te komen, kunnen voor eventueel vervoer contact opnemen met Kees Oomen: 0162-683009. Kees onderzoekt dan of er andere deelnemers zijn die ook naar die wedstrijd gaan en nog plaats hebben voor een tractor.

    28 mei 2001:
    Zaterdag j.l. was de eerste wedstrijd voor de sleepwagen van Basrijs in Zuid-Beijerland. Daar waren ook enkele Mega-Sportklasse tractoren aanwezig, waardoor het toerenmeetsysteem getest kon worden. Het gebruik van dit systeem werd de dag erna in Zundert daadwerkelijk toegepast bij alle Mega-Sportklassen. Alle tractoren die meerijden voor de competitie hebben een buisje op hun tractor gemonteerd, waaraan een sticker-toerenmeter bevestigd kan worden. Deze toerenmeter wordt voor aanvang van de trekpoging aan het buisje bevestigd en aangezet. Aan het einde van de trekpoging wordt de toerenmeter er weer vanaf gehaald en kan er gekeken worden wat het hoogste toerental was tijdens de trekpoging. Het toegestane toerental voor de Mega-Sportklassen is 3000. Uit de metingen is gebleken dat de meeste deelnemers tussen de 2400 en 3000 toeren zitten tijdens de trekpoging. Er waren slechts 1 of 2 tractoren die hierboven zaten. Deze moeten hun toerental dus terugstellen voor de volgende wedstrijd. Kortom het systeem is succesvol en is uiteraard een idee voor andere organisaties in Nederland. Nu de toeren gemeten worden, blijft de wedstrijd nog veiliger, omdat je weet dat de tractoren ook tijdens de trekpoging niet boven de 3000 toeren komen.
    Het afstandmeetsysteem van Basrijs met scorebord wordt al veelvuldig ingezet bij andere sleepwagens. Zo zijn de Power Breaker van Piet Reijnders, de Python uit Koudekerk aan den Rijn, de Big Benz van de ITTC en uiteraard de Hyproslee van Basrijs voorzien van dit systeem. Als sleepwagen moet je met je tijd meegaan en dus voorzien van de laatste snufjes. Met een live scorebord en afstandmeetsysteem kun je de wedstrijd namelijk nog sneller laten verlopen, want je hoeft niet te wachten tot een laser de afstand gemeten heeft; de sleepwagen kan na de trekpoging direct terug naar de begin-positie.
    19 maart 2001:
    Tijdens de inschrijfdag van de wedstrijd in Rucphen/Schijf zijn er voor de deelnemers uit de Basrijs-competitie wedstrijdkalenders uitgedeeld met daarop enkele inschrijfdatums. Daarvan klopt de inschrijfdatum van Zundert niet. Op het formulier staat zaterdag 31 maart, maar dat moet zijn: vrijdag 30 maart.
    7 maart 2001:
    In het Basrijs-reglement is 1 regel vergeten, die er nu wel bijgezet is. Het gaat om een regel voor de mega- en giga-sportklassen en die luidt: Alleen originele tussenplaten tussen motor en achterbrug zijn toegestaan. Uitgezonderd de Fendt 611 van Dhr. Hendrickx, vanwege het feit dat deze machine vorig jaar al in deze conditie heeft gereden.
    18 februari 2001:
    De inschrijving voor de Basrijs-Competitie heeft plaatsgevonden. Dat wil uiteraard niet zeggen dat je je niet meer kunt inschrijven voor deze competitie. Er hebben zich op dit moment 31 tractoren ingeschreven, verdeeld over 6 klassen. Diverse tractoren hebben zichzelf in twee klassen ingeschreven. Alle deelnemers hebben een koker en enkele stickers meegekregen om vast te maken aan de tractor, zodat vanaf de wedstrijd in Rucphen/Schijf met het toerentellen tijdens het trekken begonnen kan worden.
    Indien er nog deelnemers zijn die vergeten hebben in te schrijven of die niet aanwezig konden zijn dan zou het fijn zijn als deze dit nog spoedig doen. Dit i.v.m. het aanchaffen van de nummers voor op de tractor. Voor het inschrijven kan contact opgenomen met de webmaster, zie onderaan de startpagina van deze site voor de gegevens van de webmaster.
    8 februari 2001:
    Even voor alle duidelijkheid betreffende de Basrijs-Competitie:
    Iedereen die in wil schrijven voor de Basrijs-Competitie dient op zondagmiddag 18 februari om 16:00 uur in de kantine van stal "Het Sander", Sander 13 in Etten-Leur aanwezig te zijn. Om 16:00 uur wordt er dan door de rijderscommissie het e.e.a. uitgelegd over de competitie en de voordelen die dat met zich meebrengt. Daarna kan er ingeschreven worden. De Mega-Sportklasse deelnemers van afgelopen jaar krijgen een uitnodiging thuis gestuurd. Geinteresserden voor de Competitie, die geen uitnodiging thuis krijgen zijn op 18 februari in Etten-Leur ook van harte welkom.
    In de uitodiging die de deelnemers thuis gestuurd krijgen staat dat er een inschrijfformulier is bijgevoegd. Dit is toch niet gedaan. De inschrijfformulieren worden op 18 februari uitgedeeld in Etten-Leur.
    Om mee te kunnen doen in de Mega-Sportklassen bij Basrijs is het niet verplicht om ingeschreven te staan voor de competitie. Deelnemers die dus maar 1 of 2 wedstrijden meerijden hoeven dus niet in te schrijven.
    2 februari 2001:
    Op zondag 18 februari kan er om 16:00 uur ingeschreven worden voor de Basrijs-Competitie 2001. De inschrijfkosten bedragen 35 gulden. Mocht iemand met een tractor in een tweede klasse in willen schrijven dan betaalt men voor deze tweede klasse slechts 25 gulden. Voor dit bedrag ontvangt men dan een uniek nummer om op de tractor te plakken en een buisje, waarop de toerenmeter tijdens de trek geplaatst kan worden.
    Er is besloten dat de volgende wedstrijden mee kunnen tellen voor de Basrijs-Competitie:
  • Rucphen/Schijf; zondag 22 april
  • Best; zondag 6 mei
  • Oudenbosch; zondag 20 mei
  • Zundert; zondag 27 mei
  • Prinsenbeek; zondag 10 juni
  • Hagestein; zaterdag 30 juni
  • Nispen; zondag 1 juli
  • Merksplas (Belgie); zondag 22 juli (onder voorbehoud)
  • Essen (Belgie); zondag 29 juli
  • Rijsbergen; zondag 5 augustus
  • Alphen (NB); zondag 12 augustus
  • Ossendrecht; zondag 26 augustus
  • Rijkevorsel (Belgie); zondag 2 september
  • Wouw; zondag 9 september
  • Etten-Leur; zondag 23 september
    Het is niet de bedoeling dat alle ingeschreven deelnemers deelnemen aan al deze wedstrijden. Het kan namelijk ook zo zijn dat er van deze wedstrijden enkele afvallen, want indien op een bepaalde wedstrijd in een bepaalde klasse minder dan de helft van het aantal ingeschreven deelnemers meedoet, dan telt de klasse op deze wedstrijd toch niet mee voor de competitie. Het is dus voorwaarde dat minimaal de helft van het aantal ingeschreven deelnemers aanwezig is. Voor de Basrijs-Competitie is een geheel reglement opgesteld. Dit reglement zal uitgedeeld worden op de inschrijfdag van 18 februari.
    12 januari 2001:
    Deze week vond de organisatoren vergadering plaats van Basrijs. Op deze vergadering hebben de organisatoren vrijwel unaniem besloten dat er in de Landbouwklassen niet meer met (op)gesneden banden aangetreden mag worden. Landbouwtractoren worden namelijk niet standaard geleverd met (op)gesneden banden was 1 van de redenen. Tevens vonden een aantal organisaties de verschillen te groot tussen de "fanatieke" deelnemers met (op)gesneden banden om de tractor en de plaatselijke deelnemers in deze landbouwklassen. Het Basrijs reglement wordt voor 2001 dus aangepast voor de Landbouwklassen. Op geen enkele Basrijs-wedstrijd zullen tractoren met (op)gesneden banden mee kunnen doen in de landbouwklassen. Komen er toch tractoren met (op)gesneden banden, dan worden deze doorverwezen naar de desbetreffende Mega-Sportklasse.
    Verder is bekend geworden dat het inschrijven voor de Basrijs-Competitie, die alleen opgezet wordt voor de Mega- en Giga-Sportklassen, plaatsvind op zondag 18 februari vanaf 16:00 uur in Manege 't Sander in Etten-Leur.
    21 december 2000:
    De "Basrijs"-commissie is wederom bij elkaar geweest. De Basrijs-competitie zal in 2001 gaan plaatsvinden voor alle Mega-Sportklassen van Basrijs. Er zal met hetzelfde punten-principe gewerkt gaan worden als in het seizoen 2000. In 2001 veranderd er wel iets, want deelnemers moeten zich van tevoren aanmelden. Deze aanmelding zal waarschijnlijk plaatsvinden op zondag 18 februari. De deelnemers ontvangen dan een nummer, die ze op hun tractor kunnen plaatsen en een buisje, wat ze op hun tractor kunnen monteren, zodat onder het rijden de toeren kunnen worden gemeten. Voor het aanmelden betaal je dan een vergoeding voor de spullen die je krijgt en voor de prijzen die aan het einde van het seizoen aan de nummers 1, 2 en 3 worden uitgereikt. Op welke wedstrijden je voor de "punten" kan rijden wordt in januari bepaald, alsmede enkele spelregels. In ieder geval kunnen de punten alleen maar behaald worden door het rijden voor de Hyproslee, volgens het Basrijs-reglement voor de Mega-Sportklassen. In januari volgt er meer informatie.
    2 december 2000:
    De "Basrijs"-commissie is bij elkaar geweest en heeft het volgende besloten voor het Basrijs-reglement:
  • het regeltje merkvreemde delen wordt vervangen door: motor en achterburg mogen niet merkvreemd zijn.
  • ballastgewichten mogen niet verder dan 10 cm achter de achterbanden uitsteken.
  • trekhaakhoogte maximaal 50 cm als aanbeveling op alle wedstrijden.
  • er wordt nog onderzocht hoe het verder gaat met de Basrijs-competitie, wellicht dat deelnemers zich hiervoor in kunnen schrijven, waarbij de deelnemers een nummer op hun tractor moeten plaatsen.
    23 november 2000:
    Woensdagavond 22 november vond de jaarlijkse bijeenkomst plaats bij Basrijs van de Mega-Sportklasse deelnemers. Tijdens deze bijeenkomst werd er teruggeblikt op het afgelopen seizoen en vooral vooruitgekeken naar het komend seizoen. Samen met de Mega-Sportklasse deelnemers is gesproken over het reglement, wat wellicht op een aantal punten aangepast zou moeten worden. Op deze avond zijn dan ook een aantal besluiten genomen. Deze besluiten worden opgenomen in het Basrijs-reglement voor 2001. Dit reglement geldt vervolgens als advies voor de organisatoren van de wedstrijden met de Hyproslee. Basrijs kan de organisatoren namelijk niet verplichten het reglement te hanteren, zoals het opgesteld wordt.

    Het volgende zal aangepast worden in het Basrijs-reglement:

  • Limitering in de motorinhoud:
    Mega-Sportklasse tot 2500 kg (maximaal 4 cilinders, maximaal 4,5 liter)
    Mega-Sportklasse tot 3000 kg (maximaal 4 cilinders, maximaal 5,5 liter)
    Mega-Sportklasse tot 3500 kg (maximaal 7,0 liter)
    Mega-Sportklasse tot 4500 kg (maximaal 9,0 liter)
    Mega-Sportklasse tot 5500 kg (maximaal 11,0 liter)
  • Tractoren mogen niet voorzien zijn van merkvreemde delen.
  • Er mogen geen tussenplaten gebruikt worden bij het monteren van achterbrug aan motor.

    Andere zaken die ter sprake zijn gekomen:

  • Het meten van de toeren tijdens de trekpoging.
    Dit zal met een sticker-toerenmeter gaan gebeuren. Deze meter zal tijdens de trek met een duimse aansluiting aan de tractor bevestigd moeten worden. De tractoren moeten er dus wel voor zorgen dat de toerenmeter aan te sluiten valt. Het maximum toerental blijft staan op 3000 voor de Mega-Sportklassen en 2700 voor de Landbouw klassen. Er is geen tolerantie, dus 1 toer meer is diskwalificatie. Dit wordt komend seizoen getest.
  • Trekhaakhoogte:
    Er is gesproken over de trekhaakhoogte. In West-Brabant is dit namelijk vastgesteld op 60 cm en de rest van Nederland hanteert 50 cm. Er zal komend seizoen getest worden op enkele wedstrijden om de trekhaak op 50 cm te zetten. Hiervoor zal een aanpassing aan de ketting verricht worden, die dan iets dichter bij de grond aangespannen zal zijn.
  • Inschrijfgeld:
    Het inschrijfgeld is ook ter sprake gekomen. Dat verschilt nogal eens per organisatie. Bij de een is het 25, de ander 30 en de ander 35. Basrijs zal gaan adviseren om dit meer gelijk te trekken. Tevens zal het voorstel aan de organisaties zijn om voor de Mega-Sportklassen de nummers 1 t/m 5 per klasse het inschrijfgeld terug te betalen. Deze mensen zullen dan geen bekers ontvangen maar medailles.
  • Proeftrekken:
    Er is gesproken over het eventueel afschaffen van de proeftreks van de Mega-Sportklassen 's morgens. Hiervoor in plaats zouden deze klassen dan 's middags langer verreden kunnen worden, door de sleepwagen voor de eerste trek lichter te zetten en te zorgen voor 75% een F.P. Niet iedereen kon zich hierin vinden, maar wellicht dat dit komens seizoen enkele keren zal worden geprobeerd.
  • Basrijs-Rijderscommissie
    Er is een commissie in het leven geroepen voor de belangen van de Mega-Sportklassen. Degene die zitting hebben genomen in deze commissie zijn: Marc Franken, Leo Loos, Jos Deijkers, Corne Rombouts, Marco Roelse, Addie Hendrickx, Gert-Jan Dekker, Esther Fijneman, Walter Pelkmans en Evert van Oers. Deze commissie zal de komende periode nog bij elkaar komen om definitieve afspraken te maken m.b.t. het Basrijs-reglement en het belang van de Mega-Sportklassen.
    20 november 2000:
    Net als vorig seizoen wil het Basrijs Team met de Mega-Sportklasse deelnemers van gedachten wisselen over het afgelopen en komende trekker-trek seizoen. Daarom houden zij een bijeenkomst op woensdagavond 22 november a.s. in de kantine van Basrijs, Watermansweg 2A te Rijsbergen. Aanvang 20:00 uur.

    Naar aanleiding van de bijeenkomst kan Basrijs dan weer een advies geven aan de organisaties waarvoor zij volgend jaar de wedstrijd (mede-) mogen verrijden.

    Deze uitnodiging is verstuurd aan personen waarvan Basrijs weet dat zij in 2000 regelmatig in West-Brabant Mega-Sportklasse gereden hebben. Bij tractoren met twee chauffeurs is slechts één uitnodiging verstuurd, maar beide zijn dan uiteraard welkom. Ken je deelnemers die geen schrijven hebben ontvangen of mensen die van plan zijn om volgend seizoen Mega-Sportklasse gaan rijden en belangstelling hebben voor deze bijeenkomst, zij zijn ook van harte welkom.
    Ben je verhinderd, maar wil je omtrent een aantal zaken toch je inbreng geven, stuur een brief of fax met eventuele opmerkingen of suggesties (076-5963887).
    22 mei 2000:
    Op de wedstrijd in Oudenbosch van zondag 21 mei j.l. heeft de Basrijs-sleepwagen zeker 3 uur uit de running gelegen. Op de een of andere manier kon er ineens geen druk meer opgebouwd worden. De Basrijs mensen hebben grote gedeelten van het systeem nagezocht, maar uiteindelijk konden ze het probleem niet precies lokaliseren. Er werd besloten het voetplaat te vervangen. Basrijs had er thuis nog 1 liggen van de oude sleepwagen. Na deze erop gemonteerd te hebben, kon de druk weer opgebouwd worden en kon de wedstrijd afgerond worden.
    Bij nadere inspectie van de hydraulische ventielblokken van de sleepwagen bleek er iets gebeurt te zijn wat je niet voor mogelijk houdt. Een stukje van een plastic afdichtstop is op een of andere manier in het hoofdblok gekomen; zodanig dat het een overdrukventiel buiten werking stelde maar gelijktijdig en op hetzelfde moment ook een electrisch ventiel. Hierdoor kon er geen druk meer opgebouwd worden. Was het zo geweest dat het slechts één ventiel buiten werking gesteld had, dan was er wel een storing geweest, maar hadden ze die storing meteen kunnen lokaliseren. Omdat de kans dat dit aan de hand was zo goed als uitgesloten was, hebben ze daar dan ook niet gezocht. Toen ze uiteindelijk een nieuwe voetplaat gemonteerd hadden hebben ze niet meer alle ventielen er terug op gemonteerd. Ze hebben de ventielen die ze er toen op monteerden allemaal geinspecteerd. Vandaag kwam bij inspectie van de andere ventielen de veroorzaker van de storing dan toch tevoorschijn.
    10 februari 2000:
    Hier volgen enkele foto's van de nieuwe sleepwagen die Firma Basrijs uit Rijsbergen aan het bouwen is. Als je op de kleine foto's klikt, krijg je een grotere foto te zien......


    27 januari 2000:
    Firma Basrijs uit Rijsbergen is een nieuwe sleepwagen aan het bouwen. Deze sleepwagen zal dan de oude Basrijs-wagen gaan vervangen. Voor de nieuwe wagen worden onderdelen gebruikt van de oude wagen. Een groot verschil met de oude wagen is dat de nieuwe wagen een zelfrijdende is. Er zullen tevens 2 sleepvoeten onder de wagen zitten. De achterste sleepvoet zal degene zijn die de tractoren tot stilstand gaat brengen. Uniek is het feit dat deze wagen de eerste sleepwagen in Nederland is die niet met een beweegbare ballastbak werkt. Er staat wel een ballastbak op de wagen, maar deze kan niet verschuiven. Het afremmen gebeurt door middel van een grotere druk op de achterste sleepvoet uitbrengen (het unieke "basrijs-mechanisme"). De nieuwe wagen is voorzien van 2 assen, die allebei aangedreven worden (ook dat is uniek). Die 2 assen tillen de gehele sleepwagen op om heen en weer te rijden. Doordat de sleepwagen in staat is zichzelf op te tillen, is het dus mogelijk om de lichtst mogelijke tractoren ervoor te laten rijden. De sleepwagen kan namelijk van start gaan, zonder ook maar iets te drukken met de sleepvoeten op de grond (dan is het dus net of je een kar aan het verrijden bent). De sleepwagen zal een leeg gewicht hebben van ongeveer 7,5 tot 8 ton. Erg licht dus. Voor de nieuwe wagen is gebruikt gemaakt van een shovel. Er is een Deutz motor in gelegd van 115 PK. De oude sleepwagen zal dit seizoen niet meer gebruikt worden, zodat we op zondag 16 april in Rucphen al kunnen genieten van de nieuwe wagen......
    27 januari 2000:
    Het Basrijs-reglement zal komend seizoen iets aangepast worden. Dit reglement is niet direct een reglement wat op alle Basrijs-wedstrijden geldt, maar wordt gebruikt als advies voor de organisaties waar de Basrijs-wagen komt rijden. Die organisaties zouden kunnen afwijken van het reglement, wat niet gewenst is.
    Wat verandert er:
    - De naam Sportklasse zal niet meer gehanteerd worden. De bestaande Sportklasse zal Mega-Sportklasse genoemd worden en de tractoren die boven de 3000 toeren gaan rijden komen in de Giga-Sportklasse.
    - Er wordt een klasse toegevoegd, namelijk de Mega-Sportklasse tot 2500 kg (maximaal 4 cilinders).
    - In de boerenklassen worden geen PK-limieten meer gehanteerd.
    - Voor zover er animo is zullen er 2 Giga-Sportklasses komen, de 3500 kg en de 4500 kg.
    - Tractoren in de Giga-Sportklasse mogen maximaal 4000 toeren maken en moeten de tractor beveiligen, zoals beschreven in het huidige reglement. Tevens zullen de chauffeurs een valhelm moeten dragen, moet de tractor voorzien worden van een nood-stop en wordt een stalen vliegwiel aanbevolen.
    - Diskwalificatie volgt niet meer als de sleepwagen buiten de baan komt, maar als de tractor buiten de baan komt......
    11 juli 1999:
    Er wordt vaak gepraat over snelle tractoren, maar ook sleepwagens kunnen snel zijn. De Basrijs sleepwagen presteerde het in Etten-Leur om 298 pulls binnen de 590 minuten af te werken. Dat is dus gemiddeld ongeveer 2 minuten per deelnemer......