In gesprek met...Bert de With


Wat is je woonplaats?
Vianen (Utr)

Wat is je geboortedatum?
5 juli 1976

Wanneer maakte je kennis met Tractor Pulling?
Dat moet begin jaren '80 geweest zijn, toen ik door mijn ouders werd meegenomen naar een pulling-festijn in Zijderveld. Van die tijd kan ik me niet echt heel veel meer herinneren. Ik werd me begin jaren '90 meer bewust van het bestaan van de sport.

Wat was de eerste tractor waarmee je meereed?
Massey Ferguson 1080 voor de standaardklasse

Op welke wedstrijd was dat?
Dat was op 19 september 1998 tijdens de kwalificatiewedstrijd in Sevenum. Onze tractoren waren al gekwalificeerd voor deelname aan het kampioenschap de dag erna, dus ik reed Buiten Mededinging mee.

Met welke tractoren heb je in het verleden al meegedaan?
Massey Ferguson 178, 1080, 1130 en 1155. Eigendommen van vader Aart en broer Pieter.

Met welke tractoren rijd je op dit moment?
Massey Ferguson 1080 en 1130

Met welk merk/type tractor zou je in de toekomst best graag mee willen rijden?
Merk en type maakt mij eigenlijk helemaal niets uit, maar ik moet wel zeggen dat ik Amerikaanse 2wd tractoren erg mooi vind.

Op welk merk/type tractor zul je nooit rijden?
Hier is voor mij merk/type tractor ook niet van belang, ik rij desgewenst op alle tractoren.

Wat was je grootste succes in de sport tot nu toe?
Ik heb al vele eerste prijzen weten binnen te halen. Dat ligt niet aan mijn rijkunst, maar aan de kwaliteit van de tractoren, balans, grip, etcetera op dat moment. Het grootste succes was dan eigenlijk 3 maal eerste worden met de Massey Ferguson 1080 in Hoogeloon 2001 in de 3,5 ton, 4,0 ton en 4,5 ton, waarbij vader Aart in de 4,0 ton reed. Maar mijn mooiste overwinning vond ik eigenlijk wel de overwinning in de 4,5 ton Hobby-Sport in Rijsbergen 2003 met de Massey Ferguson 1080. Dan rijd je met een "standaard"-tractor tussen flink opgeschroefde tractoren, waar soms wel 5x zoveel geld is ingestoken, en dan rijd je als enige een Full Pull.

Wat was je grootste blunder in de sport tot nu toe?
Dat was met de Massey Ferguson 178 in Sevenum 2001 tijdens de kwalificatiewedstrijd in de 2,5 ton standaard. Ik reed Buiten Mededinging mee en liet tot 2 maal toe de motor afslaan bij de start (het wegrijden). Ik was vergeten de pook in de Lage Giering te zetten. Tja, en in de hoogste versnelling (4 Hoog) wegrijden met die trekker in die klasse is vrijwel onmogelijk.

Noem eens een moment dat je nooit zult vergeten.
Er zijn vele momenten die ik nooit vergeet, maar een heel bijzonder moment was toch wel mijn trekpoging met de Massey Ferguson 1155 in Almkerk op 4 september 1999 in de klasse tot 10.500 kg. Toendertijd was er nog niet echt iets veranderd aan de MF 1155, het ledig gewicht was zo'n 4500 kg, dus we hadden er zo'n 6000 kg aan gehangen. Er werd voor me besloten om in zijn 1 Laag te rijden. Dat is dus de allerlaagste versnelling die deze tractor heeft. Daarnaast is er dan nog wel de mogelijkheid om onder belasting 1 maal terug te schakelen. Rond de 85 meter schakelde ik dus terug en binnen 2 meter een grote knal: alle wielbouten van het linkerachterwiel braken af en het wiel rustte nog half scheef op de as. Dat was even schrikken. Maar toen moest de trekker nog van de baan verwijderd worden. Hiervoor werden eerst zoveel mogelijk van de ballastgewichten eraf gehaald (zo'n 6000 kg), waarvan een groot deel onder de tractor tussen de achterwielen bevestigd waren (speciaal gemaakte plaatjes). Met medewerking van derden is toen alles nog goed afgelopen. We hebben daarna ook nooit meer in zo'n zware klasse gereden met de MF 1155.

Waarom heb je Tractor Pulling als hobby?
Ik vind het wel leuk om mezelf nuttig te maken en een doel na te streven.

Wat wil je bereiken in de sport?
Ik heb als rijder niet echt een doel. Ik vind het gewoon leuk om mee te doen. Wel lijkt het me leuk om eens met een tractor de 100 meter binnen 15 seconden af te leggen.
Als webmaster van deze website is mijn doel om Tractor Pulling voor standaardtractoren nog populairder te maken en bij een breder publiek bekend te laten zijn, waardoor er nog meer publiek op de wedstrijden komt.

Wat moet er veranderen om de sport beter te maken?
  • De controle op het naleven van het reglement! Dat is 1 van de belangrijkste zaken om de sport zo lang mogelijk in leven te houden. En dan spreek ik niet alleen over de technische kanten, maar ook over de veiligheidskanten.
  • In heel Nederland een "echte" standaardklasse! Om de sport in leven te houden zal er een klasse moeten zijn, waar jongens van 16 jaar zo in kunnen stappen. Die jongens hebben vaak nog geen geld en die moet je niet al direct grotere plunjers laten kopen of een grotere turbo of een geflowde kop. Laat ze eerst maar eens rommelen met een standaardtrekker en laat ze snuffelen aan de begrippen: bandenkeuze, bandenspanning en gewichtsverdeling. We moeten de jeugd kunnen blijven stimuleren om aan de sport mee te doen, want de jeugd zal altijd de toekomst hebben. Als we de jeugd er niet in betrekken, dan houd ons "spelletje" op een gegeven moment op! Als we er niet voor zorgen dat in de standaardklassen met echte standaardtractoren gereden wordt, dan moet ik nog zien hoelang de sport stand houd! En als dit resulteert in het plaatsen van een vermogenstester op alle wedstrijden, dan zal ik de laatste zijn die daar een probleem van zou maken.
  • Om mee te doen in een sportklasse heb je tegenwoordig al veel geld nodig. Er moet eens goed nagedacht worden door de organisatoren of je voor die klassen nog wel inschrijfgeld moet rekenen. Velen zeggen: "Ze hebben toch ook geld voor een grotere turbo?" Bullshit, zij zijn op een hele andere manier met de sport bezig, er gaat vaak veel kapot en dat kost veel geld, als je dan ergens iets op kan besparen dan is dat alleen maar meegenomen. Al was het alleen maar voor de individualisten in de sportklasse, die geen bedrijf achter zich hebben staan. Of wat te denken aan die jeugd, die op een gegeven moment wil overstappen van een standaardklasse naar een sportklasse?

    Naar wat/wie gaat je grootste bewondering uit?
    Deelnemers in de sportklassen die veel in de Top 3 rijden, alleen de gemaakte overuren als geld te besteden hebben voor de sport, geen eigen bedrijf hebben en nauwelijks sponsorgeld ontvangen van andere bedrijven.

    Hoeveel wedstrijden rijd je inmiddels ongeveer per jaar?
    Ik heb in 2003 op 22 wedstrijden gereden.

    Wat zijn je favoriete wedstrijdlocaties?
    Uiteraard mijn thuisbasis Hagestein en verder: Kootwijkerbroek, Meerkerk en Stroe.

    Wat is je favoriete sleepwagen?
    Ik heb geen favoriete sleepwagen, maar de ideale sleepwagen is de sleepwagen die alle sportklassen en de standaardklassen t/m 7,5 ton zonder messen of strippen onder de sleepwagen stil kan krijgen, zonder het aanhaakpunt te verhogen en zonder een verschrikkelijk lange ketting te gebruiken. Ook zou die sleepwagen dan geen gebruik moeten maken van andere remmende werkingen, waarbij de tractoren binnen 5 meter stil staan, zoals pennen in de grond of ineens alle druk op de sleepvoet. Bij Tractor Pulling gaat het erom dat de tractor een heel stuk echt moet "trekken". Het moet niet zo zijn dat de eerste 80 meter vanzelf gaat en dat je daarna binnen 10 meter klaar bent, nee een trekker moet er eigenlijk over zo'n 40 meter echt in gaan hangen. De meest ideale sleepwagen is de wagen die dat ook met een 11 tons klasse kan, maar helaas die sleepwagen bestaat (nog) niet!!!

    Wat voor een privť-relatie heb je?
    Ik woon samen met Anita Verbruggen.

    Wat doe je in het dagelijks leven?
    Ik werk als systeembeheerder bij het detacheringsbedrijf Pimarox in Nieuwegein en zit op dit moment gedetacheerd bij Fortis Corporate Center in het hoofdkantoor in Utrecht.

    Wat is je gangbare vervoersmiddel?
    De nieuwe Astra 1.7 CDTI

    Wat vind je het beste TV-programma?
    Kopspijkers

    Wat vind je de beste film?
    Sixth Sense en Lord of the Rings deel 1, 2 en 3

    Wat vind je de beste plaat aller tijden?
    Ik ben een echte muziek-fanaat en hou van bijna alle muziek, voornamelijk Dance en Top 40-muziek, maar als ik er eentje moet kiezen, dan zeg ik: Another night van MC Sar & The Real McCoy.

    Wie vind je de mooiste vrouw?
    Elle van Rijn toen ze nog bij Sam Sam speelde.

    Wat is je lievelingseten?
    Warme biest met suiker en beschuit.

    Wat is je favoriete drankje?
    Frisdrank

    Wat is je favoriete vakantieland?
    Van de landen waar ik tot nu toe slechts ben geweest: Dominicaanse Republiek.

    Heb je nog andere hobby's dan Tractor Pulling?
  • Op heel veel vrijdagavonden vind je me in Nieuwegein en sta ik te squashen
  • Ik ben vrijwilliger bij de lokale (radio)omroep van Culemborg en Vianen (105.8 en 106.5 FM). Destijds maakte ik daar nog wel eens radio-programma's, maar daar heb ik nu weinig tijd meer voor. Ik verzorg daar nu nog nieuws en de allernieuwste muziek.

    Waar heb je een hekel aan?
  • Automobilisten die met minder dan 70 km per uur op de snelweg in willen voegen, waar ik dan net achter zit.
  • Katten
  • Pijn
  • Mensen die veel op lopen scheppen en praten over een onderwerp alsof ze er alles vanaf weten, terwijl dat helemaal niet zo is.

    Heb je nog een wens voor de toekomst?
    Gezond en gelukkig blijven.

    Wat wil je graag nog zeggen tegen de lezers van www.tractorpulling.nl?
    Blijf, ondanks de vele informatie en foto's op internet, de wedstrijden bezoeken. Zonder bezoekers op de wedstrijden zal de sport tenonder gaan.

    Heb je nog leuke ideŽen voor www.tractorpulling.nl?
    Heel veel, wacht maar af...

    Extra vragen van bezoekers

    Stukje geschiedenis
    Bert de With wordt in die hete zomer van 1976 geboren als zoon van Aart en Gerrie de With uit Hagestein. Het gezin bestaat verder uit broer Pieter (1971) en, bijna 2 jaar later, zus Corrina (1978). Bert volgt de lagere school op de Meester Vosschool in Hagestein en daarna de HAVO op het KWC in Culemborg. Na het behalen van het HAVO-diploma kiest Bert voor het volgen van de lerarenopleiding in Utrecht in de richting Wiskunde. Dat was dan ook het vak waar Bert heel erg goed in was/is. Na ook daar een diploma voor behaald te hebben staat hij 2 jaar voor de klas (Coenecoop College in Boskoop, Anna van Rijncollege in Nieuwegein en College Blaucapel in Utrecht) en geeft daar wiskunde aan 12 tot 16-jarigen. Ondanks het feit dat lesgeven erg leuk is, wordt toch gekozen voor een beroep in de computers. Er wordt in september 1999 een baan gevonden bij het detacheringsbedrijf Pimarox in Nieuwegein en daar wordt heel veel bijgeleerd op het gebied van de ICT (Informatie en Communicatie Technologie).

    Hoe ben je in de Tractor Pulling terecht gekomen?
    Mijn vader kent de sport al vanaf de introductie op de Flevohof in de eind jaren '70 en is altijd al bezig geweest met sleutelen aan tractoren en ook het geheel zelfstandig vervaardigen van enkele landbouwwerktuigen. Ook bij broer Pieter zit dat sleutelen in het bloed en die interesseert zich daar ook voor. Mijn vader had van jongs af aan al een favoriet merk en dat was Massey Ferguson. Toen er in de begin jaren '80 een wedstrijd kwam in Zijderveld, deed hij dan ook mee met een MF. Toendertijd was alles natuurlijk nog gewoon standaard. Aart en Pieter interesseerden zich enorm voor de sport en zo werd er door hen in de jaren '80 wel vaker gereden in de nabije omgeving. Ik was meer met leren en andere dingen bezig dan met tractoren en had er totaal geen interesse in. Begin jaren '90 werd het voor Aart en Pieter steeds fanatieker. De vrachtwagen van mijn vader werd gebruikt om 2 tractoren mee te nemen naar de wedstrijden. In het begin gingen ze dan vaak met zijn tweeen op pad en kwamen ze 's avonds thuis met bokalen. Heel af en toe gingen mijn moeder, mijn zus en ik ook wel mee. Vanaf 1993 ben ik vrijwel iedere wedstrijd meegeweest en hield ik de afstanden bij en verwerkte ik dat ook al in de computer. Omdat ik geen technische interesses/kennis had, kwam een eigen trekker nooit ter sprake, omdat ik er toch geen raad mee wist. Zo ben ik er dus eigenlijk in gerold.

    Hoe ben je er ooit bij gekomen om een website te maken?
    In 1997 kregen we thuis internet en toen verkende ik ook datgene wat er over Tractor Pulling te vinden was, op zich nog vrij weinig. De meest ideale site was destijds die van Patrick van Strien (www.tractorpulling.com). Daar vond je dan vaak de uitslagen van A-divisie wedstrijden en Eurocups. Helaas was er niets over de standaardwedstrijden op internet en dus besloot ik maar om voor ons eigen team een website te maken met de wedstrijden waar wij naar toe gingen. Ik had toen al een site over mezelf en kon dat dus leuk aangevuld worden. Op die site zette ik dan de uitslagen van de wedstrijden waar wij gereden hadden en daarna ook foto's. Omdat het voor onszelf altijd lastig was om te weten te komen waar en wanneer er wedstrijden waren, besloot ik op een gegeven moment om meer wedstrijden op de site te zetten, later ook met de inschrijfdatums. Toendertijd was het adres van de website: surf.to/standaard en was eigenlijk bij vrijwel niemand bekend. Ik meldde de site aan bij zoekmachines en vertelde wel aan anderen dat "wij" een site hadden. Begin 1998 waren er nog slechts 10 bezoekers per dag. Maar toen er steeds meer informatie op kwam (er was verder niemand die dat deed) en de mond-op-mond-reclame goed werkte, kwamen er steeds meer bezoekers bij tot zo'n 850 per dag op dit moment.

    Waarom maak je de website?
    Omdat er verder niemand is die al deze informatie verstrekt. Ik doe het ter vergemakkelijking van de deelnemers en het publiek. Het uitzoeken van waar de wedstrijden zijn, deed ik toch al voor ons eigen team en dan is het een kleine moeite om het te publiceren. De rest is gegroeid om het mooier te maken, allemaal ten gunste van de sport met als doel: meer mensen bekend maken met Tractor Pulling voor standaardtractoren en laten zien waar we met zijn allen mee bezig zijn.

    Doe je alles alleen voor de website?
    In principe doe ik het beheer van de website voor 95% alleen.
    Maar er is 1 persoon die ik toch zeker moet noemen, want zonder zijn hulp was de site nooit zover gegroeid als die nu is. Dat is Jeroen van Gemert. Jeroen heeft mij vele dingen geleerd en heeft ook diverse scripts voor deze site geschreven (zoals bijvoorbeeld de rubrieken te koop, het cafe en de stellingen). Daarnaast heeft Jeroen er via zijn werkgever voor gezorgd dat de "server" waar deze site op draait voor lange tijd kosteloos geplaatst werd. Dat ging goed totdat er een dataverkeer ontstond van zo'n 10 GB per maand. Toen moest de server daar weg en moest een andere oplossing gevonden worden. Jeroen had een nieuwe server ingericht en die werd geplaatst bij VSM Automatisering in Sambeek. Dat is dan ook de laatste stand van zaken. Maar voor dat soort werkzaamheden wordt Jeroen dus aangesproken.
    Daarnaast zijn er wel enkele andere die "helpen":
    Anita Verbruggen (mijn vriendin) maakt op vele zondagwedstrijden actiefoto's van de tractoren. Daarnaast helpt ze in hele drukke perioden met het verwerken van enkele uitslagen van wedstrijden.
    Sjanie van Schaik helpt op diverse wedstrijden bij het maken van foto's en wisselt daarvoor zonodig Anita af.
    Alida Ruyten helpt ook met foto's maken en zij is degene die op dit moment het versturen van de afdrukken van de foto's van deze site verzorgd.
    Aart de With (mijn vader) helpt op enkele wedstrijden bij het maken van foto's.
    Tja, en tegenwoordig wordt ik door diverse organisatoren goed geholpen, doordat zij tijdig startlijsten, uitslagen en foto's aanleveren. Via deze weg wil ik die organisatoren daarvoor bedanken.

    Hoeveel geld verdien je (inmiddels) met de website?
    Allereerst moet ik zeggen dat de website eigendom is van Stichting Tractor Pulling Hagestein en dus niet van mezelf. Toch vind ik dit wel een bijzondere vraag en daar moet ik toch wat sprookjes mee uit de wereld helpen. Het onderhouden van een website kost namelijk geld. Het is absoluut niet zo, dat ik van de bezoekers van de website geld ontvang. Dat is alleen bij commerciele sites, waar je een Gebruikersnaam en Wachtwoord moet invullen. Maar hobby's kosten nu eenmaal geld, dus deze hobby van mij ook. Sinds maart 2003 wordt mijn site wel gesponsord. Deze sponsors betalen aan Stichting Tractor Pulling Hagestein.
    Daarnaast verkoop ik stickers met daarop de tekst: "www.tractorpulling.nl" voor Ä 1,- per stuk en verkoop ik afdrukken van diverse foto's van deze site. De marges die daarop zitten, worden ook gebruikt voor het onderhoud van de site.
    Van het binnenkomende geld wordt deze site inmiddels bekostigd en daarmee speel ik al bijna quitte. Door dit alles kunnen er wellicht in de toekomst andere investeringen gedaan worden voor de site.

    Hoeveel tijd besteed je gemiddeld per week aan de website (of aan Tractor Pulling)?
    De eerste jaren heb ik veel meer tijd besteed aan de site dan de laatste tijd. Nu krijg ik veel meer aangeleverd van organisatoren en dat werkt veel gemakkelijker. Desondanks denk ik dat als ik alle uren over het hele jaar uitsmeer, dat ik gemiddeld 5 uur per week bezig ben voor de website.
    Daarnaast organiseer ik voor het grootste gedeelte Tractor Pulling Hagestein (ik doe vrijwel in mijn eentje alle voorbereidingen). En dan zit ik nog bij Basrijs en de NTTO in een Commissie. En dan assisteer ik diverse organisatoren nog bij hun evenement door het geven van adviezen (telefonisch of per e-mail).
    Als ik al deze Tractor Pulling tijd ga tellen, dan ben ik er zeker wel zo'n 25 uur per week mee bezig.

    Waar haal je de tijd vandaan om dit alles te doen?
    Het is gewoon een kwestie van opofferen van andere hobby's en bezigheden...

    Wat vind je het leukste om te doen in de sport?
    Wat ik toch wel erg leuk vind, is het organiseren van de wedstrijd in Hagestein.

    Ben je de Tractor Pulling nou nooit even zat?
    Moeilijke vraag, maar volgens mij niet. Ik doe ook nog wel andere dingen en dat zie ik dan als afleiding.

    Lees je elke dag ook het Cafe en de stellingen?
    Indirect wel. Ik bekijk mijn website bijna nooit, maar de rubrieken "te koop", "het cafe" en "de stellingen" zijn zo ingericht dat ik een e-mail krijg zodra iemand iets toevoegt op de site. In die e-mail staat dan precies wie er iets heeft toegevoegd, wat diegene heeft geschreven en andere nuttige informatie voor mezelf. Als er dan iets wordt toegevoegd wat er eigenlijk weer vanaf moet, dan kan ik dat direct doen. Aangezien ik voor mijn werk met computers werk, kan ik dat desgewenst vanaf het werk allemaal regelen. Als de tijd het uiteraard allemaal toelaat op het werk.

    Waarom verwijder je soms reacties uit het Cafe of bij de stellingen?
    Het Cafe is bedoeld om gezellig met elkaar van gedachten te wisselen over alles wat je interesseert, zolang het maar in het redelijke blijft en het een beetje band houdt met de sport. Het is absoluut niet bedoeld als reclamezuil voor organisatoren om je wedstrijd te promoten. Bij de stellingen gaan soms reacties weg, omdat er dan niet op de stelling gereageerd wordt of de taal die uitgeslagen wordt mijns inziens niet kan.
    Maar het valt op dit moment best wel mee, er wordt niet veel meer weggehaald.

    Hoeveel wedstrijden bezoek je per jaar?
    Ik heb het toch maar even nageteld. In 2003 ben ik op 48 wedstrijden geweest.

    Hoeveel wedstrijden heb je een functie?
    Eigenlijk heb ik op iedere wedstrijd wel een functie. In het zuiden ben ik altijd rijder op de MF 1080 in de hobby-sportklasse. Daarnaast maak ik op sommige wedstrijden foto's en op de NTTO-wedstrijden (waar ik kom) ben ik meestal de wedstrijdleider.

    Waar zijn de wedstrijden het gezelligst?
    Naar mijn idee zijn vrijwel alle wedstrijden gezellig. Vaak is het gezelliger naarmate er meer publiek is. Maar of het nu een wedstrijd bij de slep is, van de NTTO of bij Basrijs het maakt mij niet veel uit. Wat ik wel kan zeggen is dat de meeste NTTO-wedstrijden gestructureerder lopen en dat mensen uit West-Brabant iets gemakkelijker een praatje met je (in mijn geval mij) komen maken. Dat vind ik ook wel leuk.

    Aan wat voor rijders heb je een hekel?
    Aan rijders die denken dat ze meer zijn dan een ander of een andere klasse. Er zijn diverse teams in de A-divisie van de NTTO die enorm neerkijken op datgene wat wij doen (en soms ook nog eens neerkijken op mindere teams in hun eigen divisie). Zulke mensen mag ik echt niet, vreselijk vind ik die gewoon. Bij sportklasse teams zie je dat soms ook wel en dat vind ik verkeerd.

    Is er iets wat je graag zou willen in de sport?
    Ik zou best iets groots willen organiseren, maar ik zal niet in details treden, anders gaan anderen straks met mijn ideeen er vandoor. En het is mijn bedoeling om ook eens een of meerdere wedstrijden in het noorden en/of oosten van het land te bezoeken.

    Wat lust je niet?
    Ik eet bijna alles, maar er zijn wel dingen die ik liever niet eet, zoals: komijnenkaas, olijven en diverse soorten vis.

    Wat vind je de positiefste (leukste) punten van elke wedstrijd?
    Alle wedstrijden hebben wel iets speciaals, maar om nu van iedere wedstrijd iets te noemen wordt mij te moeilijk.

    Je zegt zelf dat Tractor Pulling explosief is gegroeit en nog steeds doet. Ben je niet bang dat de sport te groot wordt?Want op een gegeven moment moet je jezelf toch steeds weer overtreffen en alles zo goed mogelijk houden?
    Dit vond ik dan toch wel de meest originele en meest moeilijke vraag. Daarom heb ik die maar als laatste gezet. Inderdaad de sport is nog steeds enorm aan het groeien en dat zal het nog wel blijven doen ook. Ik merk het ook steeds meer aan de diverse media (kranten, tijdschriften, televisieprogramma's) die mij benadert over Tractor Pulling. De NTTO helpt natuurlijk ook goed mee door zijn TV-uitzendingen bij SBS-6. Toch denk ik dat het allemaal wel goed is voor de sport. Des te meer aandacht er komt van de media, des te interessanter wordt het voor sponsors om een evenement meer geld te geven en des te meer bezoekers komen er op de wedstrijden. De organisatoren kunnen dat geld dan weer goed gebruiken om hun evenement groter te maken (eventueel extra banen).
    Voor mij wordt het dan misschien wel weer moeilijker om bij te houden, maar eer dat het zover is, zijn de technieken alweer dusdanig vernieuwd, dat het voor mij ook gemakkelijker is.