Op bezoek bij...Gert Stessens, Carl Smets en Johan Voet:

Voor dit bezoek wordt de Nederlandse grens overschreden en stranden we in het Belgische Retie. Aldaar wordt het Fendt Landbouwmechanisatiebedrijf bezocht van Gert Stessens. Aangezien de tractoren van Carl Smets en Johan Voet daar gestald staan, ze altijd met zijn drieŽn naar de wedstrijden gaan en er in Retie aan alledrie de tractoren gesleuteld wordt, worden zij ook betrokken bij het bezoek.

Wie is Gert Stessens:
Gert werd in 1976 geboren in Retie en heeft daar tot nu toe altijd gewoond. Gert heeft een twee jaar oudere zus en woont inmiddels in het ouderlijk huis. Zijn ouders zijn in een huis gaan wonen aan de andere kant van de weg. De vader van Gert heeft destijds voor korte tijd bij een Massey Ferguson dealer gewerkt, waarna hij een eigen landbouwmechanisatie startte in de begin jaren '70. Hij heeft toen eerst 2 jaar Zetor verkocht, omdat Fendt erg duur was. Na die 2 jaar werd alles ingeruild voor Fendt. Gert heeft na de lagere school de technische school in Mol gevolgd. Deze 6 jaar heeft hij de richting auto mechanica gedaan. Direct na die opleiding (1995) is Gert thuis bij zijn vader begonnen met werken. Sinds 1999 staat het bedrijf op de naam van Gert. Hij werkt er nu samen met zijn neef (maar Gert's vader is er ook nog regelmatig te vinden). Voor het bedrijf worden geen schadetractoren gekocht, wel veel 2e hands tractoren uit Nederland voor Belgische handel. Sinds juli 2003 woont Gert samen met Stefanie Voet. En jawel, dat is de zus van Johan Voet. Gert en Stefanie kennen elkaar al sinds 2000 van de trekkertrek wedstrijden.

En Carl Smets:
Ook Carl werd in 1976 geboren, maar dan in Arendonk. Carl en Gert kennen elkaar van de technische school in Mol, waar ze 3 jaar naast elkaar hebben gezeten. Carl volgde dus dezelfde technische school in dezelfde richting, maar Carl heeft de eerste jaren van de opleiding in Turnhout gevolgd. In 1995 is Carl begonnen in de wegenbouw; in het onderhoud van vrachtwagens en kranen. Sinds 1996 werkt Carl als kraanmachinist/grondwerker. Daar heeft Carl een graafmachine die hij vervoert op een vrachtwagen, waar hij heel BelgiŽ mee door gaat. Deze vrachtwagen wordt ook gebruikt om de trekkers op te vervoeren naar de trekkertrek. Carl woont nog bij zijn ouders, heeft een 6 jaar jongere zus, en heeft een vriendin die in Arendonk woont. Eigenlijk is Carl Fendt en Deutz liefhebber; Deutz omdat hij vroeger bij een boer hielp die met Deutz reed. Carl: "Voor de trekkertrek zijn we gaan zoeken naar een merk en type die goed in de 4,5 ton mega-sport paste en toen zijn we bij de Fiat 1300 uitgekomen. Merk maakt me eigenlijk niet zoveel meer uit".

Johan Voet:
Johan werd geboren in 1981 in Merksplas en heeft daar zijn hele leven gewoond. Johan heeft 1 jongere zus, Stefanie, die een relatie heeft met Gert Stessens. Ook Johan volgde de technische school, maar dan volledig in Turnhout. Ook Johan deed de richting automechanica tot 1999. Vanaf 1999 werkt Johan bij Landbouwmechanisatiebedrijf Van Tigchelt in Ravels. Daar is hij monteur in de werkplaats vanÖ..New Holland tractoren, hakselaars, dorsers, etc. Johan heeft Gert Stessens en daarmee dus ook Carl Smets leren kennen op de trekkertrek wedstrijden. Johan heeft een vriendin, Katrien, die in St. Lenaerts woont.

Tractoren van Gert:
De eerste trekker waar Gert mee op de baan verscheen was een Fendt 311, een 6 cilinder zonder turbo van zo'n 100 PK in de 4,5 ton landbouw. Dat is vanaf 1993 geweest op wedstrijden in de buurt van Retie, zoals Poppel, Merksplas, Retie, Meerhout en Hasselt. Gert heeft tot 1996 met 4 verschillende Fendt 311's meegedaan, afhankelijk van welke er beschikbaar was bij het bedrijf. Sinds 1995 werd ook met gesneden banden meegereden en bleven successen uiteraard niet uit. In 1996 heeft Gert een jaar met een Fendt 615 gereden, waarna in 1997 een Fendt 610 werd aangeschaft speciaal voor de sport. Deze 6 cilinder zonder turbo van 85 PK werd dat jaar gebruikt voor de 4,5 ton landbouw 2wd. Voor het jaar 1998 werd er een turbo op gezet en gingen er 10 mm plunjers in de brandstofpomp (Bosch A). Ook dat jaar werd nog steeds hoofdzakelijk op wedstrijden in de regio gereden. Voor 1999 werd de cabine van de tractor gehaald, de tractor gespoten, een vrachtwagenkoeler gemonteerd en werd hij voorzien van 20.8-42 banden. Gert: "Er was toen nog niemand met 42" banden, maar de motor was toen niet sterk genoeg voor die banden. Dat jaar werd gereden in de 4,5 en 5,5 ton sportklasse, waarbij Carl in de 5,5 ton reed". Voor het seizoen 2000 werd de brandstofpomp vervangen voor een Bosch P-pomp zonder inwendige wijzigingen. Voor 2001 gingen er 13mm plunjers in de P-pomp, werd de koppeling verzwaard tot een 4-plaats PJ en werd de tractor voorzien van Fendt 515 beplating. Gert: "Die beplating heb ik gekregen. Ik ging 's morgens naar een cursus en zag de beplating beschadigd in een afvalbak liggen. Omdat ik als eerste was die ochtend, mocht ik het hebben". Gert: "2001 was voor ons niet zo'n goed jaar, we hadden bijna iedere week de koppakking er tussenuit liggen. Dat seizoen hebben we ook 5 kromme drijfstangen gehad en 1 drijfstang die er aan de zijkant van de motor uit kwam, waardoor de brandstofpomp ook nog eens beschadigd raakte. We hebben toen een jonger type motor erin gelegd en de drijfstangen laten harden; daarna hebben we daar geen problemen meer mee gehad". In Oudenbosch 2001 ontstond ook het probleem met de versnellingsbak. Tot dan toe werd gereden met de standaard bak, maar in Oudenbosch lag alles eruit. Gert is toen met de bak (huis en tandwielen) naar Rob v/d Waal (NTTO-A, Heart of the Eagle) gegaan, alwaar andere tandwielen gemaakt zijn. De laatste wedstrijd van het seizoen kon er weer gereden worden, maar in Kootwijkerbroek 2002 sprong de Fendt weer uit de versnelling, waarna in Oudenbosch 2002 de bak wederom stuk ging. In Nispen 2002 kon weer gereden worden, maar in Retie 2002 ging er weer 1 tandwiel kapot; weer laten maken en sindsdien heeft Gert er gelukkig geen problemen meer mee gehad. Voor 2004 is de motorinhoud vergroot van 6,2 naar dichtbij de 7 liter en is er een ander differentieel in de Fendt gekomen.

Carl en tractoren:
Carl's eerste trekker op de baan was net als bij Gert een Fendt 311 (maar dan wel een andere dan Gert). In 1994 en 1995 heeft Carl daar mee gereden in de 5,5 ton standaard op de wedstrijden in de buurt. In 1996 ging Carl met deze Fendt 311 in de 4,5 ton standaard meerijden. In 1997 was Carl met zijn 311 de tegenstander van Gert met de 610, daarna stopte Carl met de Fendt 311 en ging in een 2e klasse rijden met de Fendt van Gert. Meestal was dat dan de 5 ton of de 5,5 ton sportklasse. In juni 2001 kocht Carl de Fiat 1300, toen nog in 4wd uitvoering en een cabine; in 2002 kwam deze voor het eerst op de baan. De motor van deze Fiat 1300 werd verkocht en daarvoor in plaats kwam het motorblok van een Fiat 180-90, die een inhoud heeft van 8,1 liter. De Fiat werd het eerste jaar voorzien van grotere kleppen, een P-pomp met 13 mm plunjers, een intercooler op lucht, een 4-plaats PJ koppeling en een Holset HX 50 turbo (25-71). Carl: "Ook zijn we de koelvloeistof gaan koelen, dat scheelt zo'n 20 graden, maar was eigenlijk niet echt zo'n succes". Na het eerste jaar werd besloten een andere versnellingsbak in de Fiat te plaatsen. Met deze versnellingsbak zijn de hoge versnellingen sneller geworden, dus een hogere topsnelheid.
In Achtmaal 2003 wist de Fiat 1300 te winnen van de Volvo BM 810 van Richard Dams; opmerkelijk was de lage bandenspanning van de Fiat. Carl: "We hadden de banden op het gevoel leeg laten lopen, na de wedstrijd hebben we nog gemeten en de spanning was inderdaad vrij laag, namelijk 0,3 bar. Meestal staan de banden rond de 0,5 bar; op zachte banen iets zachter". Op de vraag of er nog iets aan de inhoud van de Fiat gedaan gaat worden en de plannen voor 2004, antwoordde Carl: "Er is geen ruimte voor een grotere boring en een grotere slag vind ik te duur. Voor 2004 is de motor voorzien van nieuwe lagers en schelpen en is er een andere intercooler gemonteerd".

Tractoren van Johan:
In augustus 1996 verscheen Johan voor het eerst op de baan met een Fendt 306 in de 4,5 ton standaard 4wd. Deze Fendt was eigendom van de boer waar Johan destijds hielp. Met deze 4 cilinder zonder turbo en zelf gesneden banden heeft Johan tot 2001 mee gereden, later ook in de 4 tons klasse. In 2002 mocht Johan met de Fendt van Gert in de 4,5 ton mega-sport rijden, omdat Carl vanaf dat jaar ging rijden met de Fiat. In augustus 2002 is begonnen met de bouw van de Fendt 308 voor de 2,5 ton mega-sport. Er werd een Fendt 105 motor gekocht in Rijkevorsel. De gehele beplating werd beschadigd gekocht in Nederland; de spatborden werden vervolgens gemaakt door een familielid van Johan. Een versnellingsbak en achterbrug lagen er nog bij Gert, van een oude Fendt Favorit 3S uit 1967. De Fendt 308 werd voor het eerste jaar voorzien van grotere kleppen, een doorgezaagde 8 cilinder P-pomp (door Albert Oomen) met 11 mm plunjers, een Holset HX 40 turbo (16-54) en een intercooler. Voor de intercooler werd een oliekoeler van een kraan gebruikt, deze heeft Gert helemaal gelast. Aan de motorinhoud is niets veranderd, deze is nog steeds 4,2 liter en de 4 cilinder is voorzien van een 2 plaats PJ koppeling. Uiteindelijk was de Fendt 308 in Hoogeloon 2003 voor het eerst op de baan. In Zundert 2003 ging de versnellingsbak kapot, hierna zijn de tandwielen aangepast/vermaakt, zodat er in Hoeven 2003 weer gereden kon worden. In Poppel 2003 zijn de steekassen kapot gedraaid, daar heeft Johan direct daarna sterker materiaal voor gebruikt en werd er 2 weken later weer gereden in Ossendrecht. Johan: "De laatste 6 wedstrijden van 2003 werd de brandstofpomp voorzien van 13 mm plunjers, waardoor de Fendt beter ging presteren en meer ging roken". Voor 2004 is het nog niet de bedoeling om iets aan te passen. Johan: "Misschien dat ik eens ga proberen om met smallere banden te rijden".

De werkzaamheden:
Er zijn enkele zaken die door andere personen gedaan worden. Zo verzorgde Albert Oomen de kleppen van de Fiat 1300, de plunjers voor de brandstofpompen en de turbo's. Daarnaast werd er dus voor de versnellingsbak nogal eens naar Rob v/d Waal gereden, maar inmiddels hebben ze daarvoor een adres dichterbij huis, namelijk in Turnhout. Verder wordt het meeste werk aan de tractoren door Gert, Carl en Johan zelf gedaan.
Zo nu en dan willen ze ook nog wel eens wat voor anderen doen, maar dat is tot nu toe nog niet echt veel geweest, omdat ze vaak druk genoeg zijn aan de eigen tractoren. Zo wordt er door hen bijvoorbeeld geholpen aan de Valmet 705 van Geert Wuyts (o.a. motorische hulp en monteren koppeling) en de Fendt 312 van Erik Peeters (o.a. spruitstuk, verstevigen versnellingsbak en deze uitbreiden). Kortom de heren zitten niet stil en zijn toch zeker iedere avond wel 2 uur met Tractor Pulling bezig en op zowel zaterdag als zondag nog eens een uur of vijf.
Het snijden van de banden van hun eigen tractoren doen ze zelf.

Wedstrijden:
Gert en Carl zijn in aanraking gekomen met de sport doordat er in Retie ieder jaar een wedstrijd was. Op een gegeven moment gingen ze daar meedoen. Johan ging vaak op wedstrijden kijken met zijn ouders en toen hij oud genoeg was ging ook hij meedoen. Tegenwoordig vormen Gert, Carl en Johan als het ware 1 team en rijden ze in de FBH-Basrijs-Competitie. Van die Competitie rijden ze de meeste wedstrijden. Daarnaast willen ze ook nog wel eens op een andere wedstrijd rijden bij hen in de buurt of bijvoorbeeld op een wedstrijd als Kootwijkerbroek. Wat ze wel zonde vinden is dat de Tractor Pulling wereld een beetje scheef gegroeid is. Gert: "Neem nu bepaalde wedstrijden, daar nodigen ze Trucks uit die wel 3 keer voor de sleepwagen mogen staan. Die jongens krijgen ook nog eens flink wat startgeld, terwijl wij moeten betalen en toch best wel een mooie show neer kunnen zetten, maar doordat ze die Trucks 3 keer laten rijden, worden wij al bij de 80 meter stilgezet. Of neem nu vrije klasse tractoren, die krijgen ook startgeld, terwijl er tractoren bij zijn die nog niet eens zo'n mooie show neer kunnen zetten als tractoren in onze klassen."
De bekers van de wedstrijden worden door de heren niet echt op een bijzondere manier bewaard. De meeste bekers belanden in dozen op zolder, behalve de bekers van het laatst gereden jaar, die blijven een jaar staan op een bijzondere plaats, zoals op een eigen kamer.
Op de vraag wat nu de mooiste overwinningen waren hoefden ze niet lang na te denken. Carl had 2 bijzondere momenten met de Fiat 1300, namelijk de overwinning in Achtmaal 2003 op Dams en het verslaan van de Ford's van Van Dijk uit Deurne in Leende 2002. Gert vond de overwinning in Kootwijkerbroek 2003 met zijn Fendt 515 de mooiste en Johan de overwinning in Best 2003 met de Fendt 308.

Internet:
Alle drie de heren kijken ook regelmatig op www.tractorpulling.nl. Hier wordt het laatste nieuws gevolgd, de rubrieken te koop aangeboden/gevraagd en worden de foto's van de wedstrijden bekeken.

Toekomst:
Voor de toekomst hebben Gert, Carl en Johan nog niet echt wilde plannen met de tractoren. Ze willen voorlopig blijven rijden met de tractoren waar ze nu mee rijden. Uiteraard proberen ze wel zo veel als mogelijk in de top mee te blijven rijden.
laatst gewijzigd op 18 februari 2004

toevoegingen, op- en/of aanmerkingen kun je sturen naar de webmaster.

Copyrights Bert de With