Op bezoek bij...Gerard Hofstede:


Hoe het begon
Gerard Hofstede werd in 1971 geboren als jongere broer van Jan (1961) en Albert (1964) en zoon van Klaas Hofstede. Vader Klaas begon in 1960 een landbouwmechanisatie-bedrijf aan de Oude Rijksweg in Staphorst. In 1965 werd hij daarbij dealer van John Deere tractoren. Halverwege de jaren '80 werd er verhuisd naar de Schuthekkeweg nummer 2, alwaar de ouders van Gerard en hijzelf nog steeds wonen. Het ouderlijk bedrijf is dit jaar overgenomen door broers Albert en Jan. Ondanks dat Gerard tegenwoordig als chauffeur werkt, heeft hij in zijn jeugd toch andere opleidingen gevolgd. Zo heeft hij diploma's gehaald voor metaalbankwerker, 2e en 1e monteur landbouwwerktuigen en dieseltechniek, maar ook voor hydroliek en pneumatiek. Gerard werkte in Militaire Dienst als vrachtwagenmonteur, waarna hij bij De Leeuw in Zwolle als monteur van tuin- en parkmachines werkte en daarna als monteur bij LMB Schoonhoven in Oosterwolde. Dit alles binnen 5 jaar. Aangezien Gerard het chauffeurswerk ook wel wat leek is hij in maart 1995 als chauffeur terecht gekomen bij Veijer Verhuizingen Transport (volgend jaar Veijer Transport). Hierbij verzorgt hij veel distributiewerk in Nederland.
Halverwege de jaren '80 maakte Gerard kennis met de sport. Hij ging toen met broer Albert naar de wedstrijden op de Flevohof. Vanaf 1992 gaan ze ook kijken bij de wedstrijd in Staphorst. Vader Klaas heeft nooit interesse getoond in de sport en komt ook niet kijken. Tegenwoordig vinden we Albert ook nauwelijks meer op de wedstrijden, die zien we alleen nog als toeschouwer in Staphorst. Broer Jan was de eerste van het gezin die meedeed; dat was omstreeks 1994. De eerste tractor van Gerard was de John Deere 2120, waar nu Jacob Veijer mee rijdt. Een tractor waar niet extreem veel aan veranderd was destijds.

De tractoren
De John Deere 3320 waar Gerard nu mee rijdt heeft hij in 1997 gekocht voor de 3,8 ton sport bij de Trekkerslep. Het type heeft Gerard zelf verzonnen, want oorspronkelijk is het een John Deere 3020. Op deze 3020 hoort geen turbo, vandaar de verandering van type. De 3020 was 3900 kg toen hij werd gekocht, was 4,4 liter en had een Rosemaster Brandstofpomp met 8 mm plunjer. Dat is voor het eerste jaar niet aangepast, toen werd er alleen gereden met een turbo en gesneden Michelin 20.8x38 banden. Voor 1998 werd de brandstofpomp voorzien van een 10 mm plunjer en werd er waterinjectie op de John Deere 3320 gebouwd. Voor 1999 werd de overstap gemaakt naar een A-pomp met 10 mm plunjers, die erin gezet zijn door Herman Verschoor uit Nijverdal. Verder is de distributie aangepast, waarbij de tandwielen zijn gemaakt door Lammert van de Weerd. Voor het jaar 2000 werd de turbo aangepast en werd de tractor voorzien van de huidige gesneden Michelin 650-65-38 banden. Tevens kwam er een 2-plaats PJ-koppeling aan te pas. Voor 2001 werd uiteindelijk een P-pomp gemonteerd met 13 mm plunjers, de motor opgeboord tot 5,1 liter (grotere zuigers met stalen bussen van een 7,6 liter John Deere), de nokkenas verslepen en een ruimere turbo geplaatst. Dit alles heeft geresulteerd in 1 van de sterkste 4-cilinders van Nederland. Voor 2002 zal er dan ook niets aangepast worden. "Dan kunnen de andere tractoren wat dichterbij komen", aldus Gerard. Gerard weet nog te vertellen dat hij in 1997 nog in de 2e versnelling reed en inmiddels in versnelling 7.
Naast deze tractor doet Gerard het sleutelwerk voor de John Deere 4840, waar Jan Veijer mee rijdt. Deze werd in 1998 gekocht als John Deere 4240, waarin een 7,6 liter motor lag en die voorzien was van een roterende brandstofpomp. Inmiddels zit er een turbo op de tractor, een P-pomp met 13 mm plunjers, waterinjectie, een andere nokkenas en een kop van de 55-serie met andere zuigers en grotere kleppen. Er zit een 3-plaats PJ-koppeling in, een verstevigingplaat onder de krukas en andere verstuivers met grotere gaten. De tractor is dit jaar nauwelijks op de baan verschenen, maar zal komend jaar de concurrentie aangaan in de 5 ton sport bij de Trekkerslep.
In een schuur achter het huis heeft Gerard een heleboel onderdelen van John Deere liggen. Je kunt het zo gek niet bedenken of Gerard heeft het wel op de plank liggen. Daarnaast staan er ook nog wat John Deere's voor onderdelen, zoals een 4020 en 2 maal een 3020. Er is 1 vreemde eend in de bijt en dat is zijn Allis-Chalmers 7060, die hij voor de handel heeft staan.

Voor en met anderen
Gerard wil ook nog wel eens andere pullers te hulp schieten. Zo helpt hij mee met het afstellen van brandstofpompen. Dit is onder andere gebeurd bij de Valmet van Arjan Schoonhoven, de Eicher van Jan Bloemert en de John Deere van Roel Slager. Ook heeft Gerard de motor gereviseerd van de Valmet van Arjan Schoonhoven en verricht Gerard overig klein onderhoud aan sommige tractoren van andere sleppers.
Gerard besteed ook het een en ander uit, zoals het draai- en vreeswerk bij Lammert van de Weerd. Bij Herman Verschoor staat een testbank waarop de brandstofpompen getest worden. Bij Post en Dros laat Gerard krukassen slijpen en zijn blok lijnboren. Naast enkele contacten met John Deere-fanaten als Wim Jansen en Jan Burggraaff, heeft Gerard geen enkele binding met de A- of B-divisie van de NTTO. Gerard is een echte trekkerslepper in hart en nieren en dat zal niet snel veranderen.

Het team en de wedstrijden
Gerard maakt deel uit van het "John Deere Team Staphorst". Hierin zitten dus Gerard met zijn John Deere 3320 en Jan Veijer met de John Deere 4840. Maar ook broer Jan Hofstede met de John Deere 510, Jacob Veijer met de John Deere 2120 en Roel Slager met de John Deere 6410. Met dit team wordt altijd op stap gegaan naar de wedstrijden. Alle tractoren die kunnen meedoen aan de wedstrijd gaan dan mee. Hiervoor wordt dan het vervoer gebruikt van Veijer Verhuizingen Transport. Op de wedstrijd zie je dan meestal langs de baan hun aanhangwagen van Veijer staan, waar Staphorst en omstreken elkaar ontmoet. Gerard bezoekt zo'n 14 wedstrijden per jaar. Dat zijn dan voornamelijk de slepwedstrijden, omdat die wedstrijden in de buurt zijn. Zijn John Deere 3320 is daar dan ook helemaal op gebouwd. Als hij op andere wedstrijden wil rijden, moet hij teveel aan zijn tractor aanpassen, vanwege het gelimiteerde toerental. De PJ-koppeling wil dan niet goed functioneren. Zo had hij op de NTTO-wedstrijd in Staphorst het differentieel en de versnellingsbak kapot. Gerard heeft het liefste een goede zandbaan, omdat de tractor daar makkelijk op kan wegkomen. De mooiste locaties van 2002 vond hij Staphorst, Wezep en Tonden, omdat de organisatie daar erg goed is en er een mooie hoeveelheid publiek is.

Naast het pullen...
Maakt Gerard deel uit van de RijdersCommissie van de Trekkerslep als bestuurslid. Jaap van Boven is degene die deze Commissie leidt. Gerard is 1 van de personen die Jaap assisteert in de werkzaamheden. De RijdersCommissie bestaat uit 11 personen, die zo'n 5 keer per jaar overleg hebben.
Daarnaast is Gerard ook nog voorzitter van de Stichting Slep op Staphorst (de september wedstrijd). Andere mensen die deel uitmaken van deze Stichting zijn Jan Veijer, Appie Hulst, Jan Bloemert, Jacob Veijer en Roel Slager. De voorbereidende taken worden verdeeld over deze 6 personen. In totaal heeft de organisatie de beschikking over 40 tot 50 personen. Het bijzondere van deze wedstrijd vind Gerard de 2 mooie banen, de perfecte locatie, het aantal deelnemers en de mooie hoeveelheid publiek. De wedstrijd van 2001 werd zelfs uitgeroepen tot "Standaardwedstrijd van het jaar 2001". Alle vrije tijd die Gerard heeft stopt hij in de werkzaamheden voor de sport of het sleutelen aan tractoren. Daarnaast gaat Gerard nog wel eens een kaartje leggen en een pilsje drinken met zijn kameraden in Cafe Spoorzicht in Staphorst.

Tot slot
De prijzen die Gerard in de wacht weet te slepen zet hij allemaal op zijn slaapkamer in een hoek. Zijn mooiste prijs vond hij de prijs voor "Slepper van 't Joar 2000", omdat dit de eerste keer was dat hij dit behaalde.
Als Gerard zelf een sleepwagen mocht/kon bouwen dan zou hij het principe van de Mission Impossible gebruiken, maar dan kiezen voor een ander remmend vermogen. Het gebruik van messen heeft namelijk niet de voorkeur van Gerard.
Gerard kijkt ook regelmatig op internet. Zo worden de sites www.werktuigen.nl, www.marktplaats.nl en www.forty-twenty.com veel bekeken. Op www.tractorpulling.nl snuffelt hij regelmatig door de rubriek "te koop aangeboden/gevraagd", maar ook kijkt Gerard veel bij de stellingen.
Gerard verwacht dat in de toekomst er meer een landelijke eenheid gaat komen, wat uit zal komen in een reglement tussen de NTTO en de Trekkerslep in. Hij verwacht dat er ook minder wedstrijden komen en dat de sportklassen populair blijven. Verder zou Gerard in de toekomst best graag een handeltje beginnen in oude type John Deere tractoren...
laatst gewijzigd op 14 december 2002

toevoegingen, op- en/of aanmerkingen kun je sturen naar de webmaster.

Copyrights Bert de With