Tractorpulling.nl wintertoer

De toer begint (november 2004) in de schuur bij Arco Sterk in Leerbroek. Arco kennen we als commentator van diverse wedstrijden in de regio Utrecht-Gorinchem, maar sinds afgelopen jaar ook bij de NTTO op diverse S-divisie wedstrijden. Afgelopen maand was hij ook nog eens commentator in Arnhem-Gelredome op de baan met de diesels. Maar voordat Arco zich bezighield met het vasthouden van de microfoon op de wedstrijden was hij, uiteraard, bezig met tractoren. Vooral van het merk International en dan nog het liefst de wat oudere exemplaren. Zo heeft hij een gerestaureerde International Farmall 856, waar hij zo af en toe de Tractor Pulling banen onveilig mee maakt in de 5,5 ton standaardklasse. Maar dit jaar heeft hij ook de hand weten te leggen op een International 1086 en een Case International 1455 XL. Deze laatste gaat hij gebruiken voor werkzaamheden op het land van de agrariŽrs in de omgeving Leerbroek. Deze 1455 wordt helemaal gerestaureerd, waarbij Arco er voor probeert te zorgen dat alles van de tractor perfect werkt, zodat de tractor niet meer uit elkaar hoeft. De 1455 zullen we zo af en toe ook op de baan kunnen verwachten in de 7,5 ton standaardklasse, maar dan wel in de regio waar Arco woont. (In West-Brabantse bewoordingen: dit wordt een "Eddie van Eekelen-killer"). Arco, met zijn rode hart, is daarnaast ook nog begonnen met het creŽren van een Fendt voor de 3,5 ton super-sport. Op dit moment staan die werkzaamheden op een lager pitje, omdat het werk uiteraard belangrijker is, dus eerst die 1455 klaar....


De toer gaat verder naar Etten-Leur (NB), alwaar we in de schuur bij Gijs Lauwerijssen belandden. Geheel onverwachts wist hij in Arnhem-Gelredome de winst te pakken in de 3,5 ton super-sport met de John Deere 3650. Reden genoeg dus om daar eens een kijkje te nemen. Samen met Arnold Martens werd aan deze John Deere 3650 gewerkt. WERD ja, want de 3650 is te koop. Nee, niet omdat hij nu gewonnen heeft in Gelredome; de tractor zou al verkocht gaan worden, omdat er plannen waren om een nieuwe John Deere te gaan bouwen. Het is dus de bedoeling dat Arnold en Gijs in 2005 met een andere John Deere op de baan komen. We wilden uiteraard wel even weten, wat de heren veranderd hadden voor Gelredome, zodat ze daar ineens wisten te winnen, terwijl dat eerder nog niet gelukt was op een NTTO-wedstrijd. Gijs: "We hebben alleen een andere turbo (H3B) gemonteerd." Arnold: "Ik denk dat het in Gelredome ook precies allemaal klopte, zoals gewichtsverdeling, bandenspanning, etc." Kortom, vrij nuchtere reacties, zoals we dat gewend zijn van deze twee Brabanders. Voor degene die geÔnteresseerd zijn in deze John Deere 3650 volgen hier nog even de gegevens. Er zit een 6,8 liter motor (europees model) in; er staat een P-pomp op met 13 mm plunjers, een H3B turbo en een intercooler (op water). De banden die er in Gelredome onder zaten worden niet meeverkocht, want die houden ze voor de nieuwe John Deere.
Voor de nieuwe John Deere gaan Arnold en Gijs een 6,6 liter motor gebruiken (zoals in een John Deere 4430) en die wordt dan vergroot naar 7 liter door de boring te vergroten van 108 naar 111. Er zal dan waarschijnlijk een kop gebruikt gaan worden van de 55-serie. Wat voor een brandstofpomp of een soort intercooler op de nieuwe John Deere komt te staan, dat weten ze nog niet helemaal. Ze zijn nu nog meer bezig met het "hoe en wat" betreffende de motor. Arnold en Gijs gaan in 2005 met deze nieuwe machine dus strijden in de FBH-Basrijs Competitie in de 3,5 ton mega-sport en zo nu en dan eens aanhaken op een NTTO-wedstrijd in de 3,5 ton super-sport. De motorkap die straks op de nieuwe John Deere komt te liggen is er al wel, dat wordt die van een John Deere 6620. Ze hebben de beschikking weten te leggen op twee garantiemotorkappen van dit model. Er zit wel een klein deukje in, maar die is er volgens de heren zo weer uit. Die tweede motorkap gaat (waarschijnlijk??) gebruikt worden door de jongere broer van Arnold, Peter Martens. Peter is al enige tijd bezig met een 4 cilinder John Deere voor de 2,5 ton mega-sport, maar hoe lang we daar nog op moeten wachten kon Arnold ons ook niet vertellen....


De toer wordt vervolgd naar Lepelstraat (NB). We waren namelijk erg benieuwd hoe het met de tractor van de gebroeders Botermans was. In 2003 reden zij mee in de 3,5 ton mega-sport met een Zetor 12011. Na dat seizoen besloten ze om hun heil te gaan zoeken in de Pro-Stock klasse, uiteraard met een Zetor. We hebben hier te maken met een team van drie sleutelaars: de twee broers Peter en Bart Botermans en Patrick van Neerbos. Diverse onderdelen van de "oude" Zetor 12011 zijn verkocht aan Perry Aarssen uit Oud Gastel, die we in 2005 kunnen verwachten in de 4,5 ton hobby-sportklasse.
Peter, Bart en Patrick gebruiken dus een hoop nieuwe onderdelen, zo zal de basis wel een 6,8 liter motor zijn, die een boring heeft van 110 en een slag van 120. In de Pro-Stock is een limiet van 8,3 liter. De boring zal worden vergroot naar 120 en de slag naar 122,5. Om aan de kennis en de materialen te komen werd een vakantie speciaal naar TsjechiŽ geboekt waar de fabriek van Zetor werd bezocht. Hier werd een motorkap, zijbeplating, voorfront en grillen meegenomen. Maar om nog meer kennis op te doen, werd contact gezocht met een Pro-Stock team uit Denemarken, namelijk Herkules. Deze tractor heeft tot en met 2002 meegereden in die klasse en nog wel verdienstelijk ook, want de Valmet's van de familie Herlevi uit Finland werden er door deze Ursus nog wel eens afgereden. Even voor degene die het kwa merken niet meer snappen: Ursus en Zetor is vrijwel hetzelfde. Dit team uit Denemarken heeft al veel ervaring met dit merk en kent uiteraard de zwakheden ervan. De Brabanders zijn, om ervaringen op te doen en ideŽen uit te wisselen, naar Denemarken afgereisd en hebben daar allerlei informatie uitgewisseld. In 2002 is de Herkules gesneuveld (grote schade). Voordat de Herkules nu weer opgebouwd wordt, wachten de mannen uit Denemarken op de prestaties van de heren uit Nederland. Om de tractor verder te kunnen afronden, zitten ze nu nog te wachten op diverse onderdelen, zoals speciaal gemaakte zuigers uit Amerika. De Zetor wordt van het type 162.11, ze hebben zich hiermee ingeschreven voor de Superstandaardklasse bij de ITTC, maar zullen waarschijnlijk ook te zien zijn op wedstrijden van de FBH-Basrijs Competitie in de 3,5 ton Pro-Stock. Een naam en een kleur voor de tractor zijn nog niet bekend. Over ambities willen Peter, Bart en Patrick het (nog) niet hebben. Ze willen eerst dat de tractor presteert en daarna zien ze wel verder. Ze proberen de tractor in april 2005 klaar te hebben. We zijn erg benieuwd....